Bölegårdens blogg

Alla inlägg under januari 2012

Av Elisabet - 29 januari 2012 13:49

Här kommer resultaten för denna omgång på fototävlingen!


1:a pris! Gick till den Karelska Björnhunden, Blade! Grattis!   

 

Blade

Ägare: Daniel Flamander

Kontaktperson NVR LM-35 Viltolyckor. Grattis till er det kommer att komma ett litet paket till Blade med posten.


2:a Pris! Dom underbara Norbottens Spetsarna vilar ut sig hemma i Holmträsk.

 

Ägare: Familjen Forsberg


3:dje pris! Karelska Björhunden, namn Ailatis Mojje, kallas för Kalle.

Kalle spanar ut över vidderna  


Ägare: Sven Erik Eriksson, Delsbo.


4:jde pris! Karelisk Björnhund, Råbockens Heike, kallas för Loke.

Loke fotomodellar  

Ägare: Johan och Nina Selander


5:te pris! Labrador, Wilon Beauty's Fairy Tale, kallas för Ferran.

Ferran har gjort sig en lerinpackning  


Ägare: Bengt och Inger Hällström, Älvsbyn.



   Det har varit mycket kul med denna fototävling vi har fått många kort på hundar så det har varit mycket svårt att utse vinnaren men en kan ju bara vinna på denna roliga hundtävling.

Vi kommer att starta upp en till hundfototävling med start 1 /2 ,2012 så det är bara att fortsätta att meijla oss kort om just du/ ni har tur kan ni vinna med just eran hundbild.

Vinnarbilden kommer att få pryda våran bloggsida i en hel månad.

OBS, när ni då meijlar oss kort skriv då hundfototävling då vet jag / vi var det är för något. Dessa uppgifter vill jag gärna då ha, se nedan

*Hundens Namn
*Ägare.
*Bostads ort


Mvh/ Elisabet och doggarna


Av Elisabet - 29 januari 2012 11:00

Nu har Bölegården en egen hemsida! Välkommen in och kika!


http://bolegarden.weebly.com/index.html

Av Elisabet - 28 januari 2012 05:08

Oj så skönt nu är det helg igen men det går tyvärr på tok för fort  .

Våran större son kommer att ha party ihelgen det är på ungdomarna man ser att man börjar att bli lite gammal ( he he he) det kommer att komma mycket trevligt folk hem till oss hela helgen uffe var och hämtade ut 2 st super smarriga smörgåstårtor igår jag har inte tjuvsmakat på dom det får jag ge mig till tåls till senare under dagen.


Nu kommer jag att vara lite mindre och jobba uppe i Boden på en av flyktinganläggningarna för vi har fått in mera jobb här hemma det kommer då även infatta helg jobb för mig var 3 helg men det gör ju ingenting.

Flyktingarna uppe i Boden där vi är och jobbar dom är så mysiga hela högen dom är så glada och trevliga jämt när vi kommer upp det är då man tycker om sitt jobb.

Nu till det roliga flyktingbarnen har lärt sig att jag kallas för kakan så nu kan man höra dom ropa på mig på engelska cockie bästa cockie då kan man ingenting att göra än att skratta visst är dom söta dom små barnen.


Nu till lite annat har anmält Gloria till näk utställning som blir den 4 mars uppe i överkalix hennes kullbror Rocky även han är anmäld dit upp på denna utställning så jag och bästa gubben uffe kommer då att hämta upp honom hemma i Holmträsk ( piteå) sedan bär det av. Hoppas bara att det inte är så jäkla kallt ute då men jag kommer att köpa mig nya täckbyxor och jacka det måste man ha när det är utställning utomhus men kul kommer det att bli.

Även en gammal jaktarkompis till uffe han kallas då för lumpan även han kommer nog att ställa ut en av sina hundar på samma utställning men nu har han ingen Karelare men däremot en gråhund har han som är super fin.

Samma helg men dagen innan ( då på lördagen) har ju ssrk utställning här i piteå har varit i valet och kvalet om jag då skulle anmäla någon av våra labradorer dit på denna utställning men då har jag bestämt mig att åka upp med Karelarna istället upp till överkalix man hinner och har ej tid att vara med på allt men det kommer mera utställningar till våren / sommaren. 


Jag /vi fick ett roligt telefonsamtal här en kväll i veckan det var en av våra underbara valpköpare som bor nere i småland som ringde då oss. Lennart frågade mig då om vi hade fått korten på Lejas första älg ( hon heter då i stamtavlan Bölegårdens Four Roses)nej sa jag har ej sett något frågade då när dom hade meijlat upp dessa kort på henne och älgen som dom skjöt för henne då det hade då varit i november 2011. Dagen efter på kvällen gick jag in på våran meijl och kollade upp detta jo det var som attan jag har ju missat detta ( typiskt mig) men bilderna kommer att komma ut på min Fb - sida så det är bara att hålla koll under helgen. 


Nu har alla barn efter Fixa och Vitmossens Keri fått sina älgar som gubbarna har skjutit för dom det käns då mycket bra och roligt denna kull kommer att bli mycket spännande att följa både på jaktsidan och utställnings sidan.

Även Gloria med syskon är mycket sociala familjemedlemmar som jaktkompisar det är ju det som man eftersträvar som uppfödare.

Lennart sa även till mig i telefonen när jag pratade med honom att deras son med hustru hade lånat Leja i höstas och gått på en mycket trevlig hundkurs nere i skåne och hon var kanon duktig på denna kurs och det är jäkla kul att höra.


Min bästa webba ( min systerdotter emma) gissa vad hon håller på nu att hjälpa mig att göra, jo en superfin hemsida det kommer att bli kul att se hur den kommer att se ut när den är klar. Jag kommer även att behålla min bloggsida kvar när jag får hemsidan färdig. Ja ni ser där här i stugan händer det skaker ska ni tro.


Imorgon ( söndag) kommer lite bilder ut från fototävlingen jag har haft nu i hela januari månad ut. Den som kommer att vinna första pris kommer att få pryda våran bloggsida i en hel månad kommer även att komma med posten ett litet paket till hunden roligt eller hur.

Ni ska ha en bra lördag på er allihopa. Jag måste sätta igång att städa här hemma när vi kommer att få fullt med folk här hemma i stugan hela helgen men kul kommer det att bli / Kramisar till er alla från kakan med doggsen  



Av Elisabet - 22 januari 2012 05:37

 Jo då jag blir galen ibland på Fb och det har jag hört även många har talat om åt mig samma sak, ibland så försvinner inläggen som man har skrivit tyvärr Fb har nog ett eget liv ibland ( he he he).

Hur som helst så hade vi kaffe besök här hemma igår ( lördag) dom kände nog på sig att jag hade bakat äppelkaka ( mera bakning kommer det bli idag).

Först kom bästa syrran min med emma och hundar förbi oss, vi fikade oj vad gott det var med varm äppelkaka med vaniljsås till MUMS. Sedan efter ett tag så hörde vi en skoter som kom in på gården det var då yngsta sonen våran Jonas med sambo emma som kom förbi oss, sa till syrran och emma nu får vi se om ungdomarna har tagit med Qvinny på skotern ( hon är då van att åka uffe och jag lärde henne detta från det hon var liten valp) men Qvinny fick vara hemma denna gång lillgumman.

Det var visst många som passade på att köra skoter igår sa jonas och emma till oss dom hade kört från norrfjärden och hem hit till Bölebyn.   Emma sa till mig sedan innan dom skulle köra tillbaka hem till norrfjärden att jonas kommer att göra en hund skoterpulka till Qvinny det låter helt super kanon då kan Qvinny och hennes bästis Meja ( hon är en rottis) få åka ut på skoterutflykter när ungdomarna ska åka iväg.

Det är då himmla tur att vi har en gammal madrass kvar här hemma så den dagen när skoterpulkan är klar till Qvinny ska vi sätta in madrassen dit in oj vad hon ska må lillgumman när hon får följa med emma och jonas på skoterturer detta älskar hon bara snacka om lyxåk till hunden / hundarna ( he he he).


OBS glöm ej bort att ssrk / piteå har årsmöte nu i Februari månad så styrelsen och jag med mina vänner hoppas att det kommer mera medlemmar på detta årsmöte än vad det brukar att göra.

Det skulle vara mycket posetivt om det skulle vara mera medlemmar som vill hjälpa till med olika aktiviteter. Någonting som är viktigt det är att vi alla har varit nybörjare en gång i tiden men det finns erfarethundfolk som man kan fråga om man funderar över något. Alla är varmt välkommna nya som gammla. Klubben brukar att bjuda på gott fika mm på detta årsmöte, vandringspriser kommer även att delas ut.

Nu sitter inte jag i styrelsen jag är bara ssrk medlem så jag hoppas att vi får se mycket hundfolk på detta trevliga årsmöte. 

Nästa helg ska vi fira den större sonen ( jonny) han fyller då år fy det är på ungdomarna man ser att man börjar att bli gammal ( he he he). Det kommer då folk hit till oss så det kommer att bli smörgåstårta på eftermiddagen sedan lite senare på kvällen så kommer det bli en god middag med trevligt sälskap. Nästa söndag kommer min syrra ( sussi) hit med emma och emmas storesyrra Johanna med sambo Robert för att äta tårta så det kommer att bli fullt upp här hemma i stugan hela nästa helg men kul är ju det.

Så nästa söndag kommer min systerdotter emma att hjälpa mig att sätta in bilder från min / våran hundfoto tävling som jag har haft. Det är himmla tur att man har en som kan datorer och även fixar till mina sidor det är då på Fb och bloggsidan tack för värdens bästa webba det är min systerdotter emma det.

Kommer att sätta ut vinnarbilden ( hundfototävlingen) på min Fb sida och sedan kommer jag / vi sätta ut lite av hundbilderna vi har fått på min / våran bloggsida.  Sä det är bara att hålla utkik nästa söndag vem som har vunnit första pris.

Denna hund kommer att då få pryda våran bloggsida i en hel månad ( hela Februari ut). Kommer även starta upp en till hundfototävling med start 1/ 2, 2012 vi hade fått hem så mycket fina hundbilder så jag kommer att ha en till hundfototävling.

Ni ska ha en bra söndag på er allihopa och även en bra vecka ska ni ha med era nära och kära.


Nu brukar jag skriva in mera saker på min Fb sida så ni får väl gå in där och kolla lite då och då om ni vill bli uppdaterad på något / kramar till er alla från kakan med doggsen. 

Av Elisabet - 21 januari 2012 04:10

  Oj vad himmla skönt att det är helg men tyvärr är den på tok för kort.

Idag ska det städas, tvättas och bakas här hemma men det är skönt när det är gjort.

Nu är det ca bara en vecka kvar av fototävlingen kommer nog att sätta ut vinnar bilden lite tidigare, för det är bara det att jag måste ha hjälp av min egen webba och sätta in bilder så det kommer nog att bli nästa söndag ni får veta vem som har kommit på första plats på min hundfototävling.

Kommer även att starta igång en till hundfototävling i Februarimånad ut så det är bara att meijla oss kort alla hundraser är varmt välkommna att delta.  


Här hemma har vi löptikar så grannarnas killhundar är väl lite extra spralliga just nu och tjejerna här hemma är väl lite tokiga av och till när dom är i höglöpen men snart har brudarna löpt klart.

OBS. glöm ej bort att ssrk / piteå har årsmöte i Februari månad det skulle vara himmla kul om man fick se mera av medlemmarna på detta årsmöte. Oftast är det bara styrelsen och ett fåtal medlemmar som kommer på dessa årsmöten men medlemmarna vill att man ska göra så himmla mycket men det skulle vara mycket roligare om man fick in mera folk som kan hjälpa till med olika aktiviteter.

Dom som sitter i styrelsen är ju inte så himmla unga längre så det skulle vara toppen om det kom in lite yngre folk och hjälpa till med olika saker inom klubben.

För någonting som är mycket viktigt det är att vi har varit nybörjare alla en gång i tiden men man lär sig så man behöver inte vara lite orolig om man gör något galet för det finns hjämt erfaret hundfolk som man kan fråga om man känner sig osäker på något.


Man väntar med spänning här hemma när man kan se villka domare som kommer att döma på vårens / sommarens hundutställningar vi kommer nog att anmäla både till äkl utställningar och skk utställningar till våren men måste kolla först vad det är för domare som kommer att döma hundar. Det är ju inte så himmla billigt att åka på utställningar men kul är det man träffar både nytt och gammalt hundfolk. 

Man börjar bli ganska så less på all snö som har kommit men vi hoppas att våren kommer fort hit upp till norrland. Jag träffade en av tjejerna som har tränat i spåreriet med sina hundar för mig och kotten i torsdags och hon sa till mig jäklar vad vi längtar till våren så kommer man att köra på för fullt uppe i spårskogen med hundarna jo sa jag till Sara B vi längtar ochså till våren då kommer det att bli många nya utmaningar med träning av egna hundar och även av hundfolket som har lejt in oss för hjälp av privat träning.


Här någon helg framöver kommer bästa gubben ( uffe) och jag att åka till en bekant till oss och kolla på Karelar Valpar dom har just nu 7 st valpar hemma men dom är inte så gammla än.

Vi har även fått förfrågan om och när vi ska ha Karelar valpar på våran Gloria, det är väl tänkt att vi ska ha valpar på henne här framöver men jag vill ha mera meriter på henne först. Vi kommer även att beställa tid åt henne snart för att se så hon är helt ok på höfter, armbågar och ögon och när vi vet hur det ser ut då kan man kolla efter en hane till henne men det kommer att komma mera info om detta senare.

Kommer att anmäla Gloria till mars utställningen som näk har uppe i överkalix väntar bara på svar om vi ska ta med hennes kullbror Rocky ut på denna trevliga utställning. Ni ska ha det så bra på er alla / kakan med doggsen 



Av Elisabet - 15 januari 2012 12:02

  Man är ganska så himmla less på snön vid det här laget men jag hoppas att det går fort när vi får våren här uppe i norrland.

Ska ut och sparka med ett gäng glada hundar idag dom brukar att bli nöjda och belåtna när man har varit ut med dom så att dom är lite trötta.

 Som jag har skrivit i den gammla bloggsidan tidigare så kommer vi ha eftersökskurs till våren så fort snön har försvunnit och det kommer att bli mycket kul.

Första träffen kommer vi ha här hemma hos mig och uffe i Bölebyn kommer att ge infopapper, kartor, vi bjuder även på kaffe och gott hembakat fika. OBS kursavgiften betalar man till oss på första träffen vi har här hemma detta är bindande anmälan.

Nu kommer bästa gubben ( uffe) att hjälpa mig och min kollega kotten med denna eftersökskurs då har vi möjlighet att ta in mera hundar för det brukar att vara ett mycket stort intresse för just eftersökskurs ( viltspår) alla hundraser är varmt välkommna att delta på våra privata kurser det är bara att meijla oss adressen hittar ni på startsidan ( bloggen) högst upp till höger.


Vi håller då med blod, klövar och spårlina+  spårselen och ett mycket glatt humör. Vi kör alltid med posetiva träningar när det ska tränas hundar.

Uffe och jag har stor erfarenhet av praktiska eftersök det har vi hållit på med i flera år så vi är gammla i gemet när det gäller det. Uffe är även ochså utbildad viltspårsdomare det har han varit i många år.    Det är tänkt att vi kommer vara uppe i skogen 2 helger det kommer då att bli 4 gånger totalt med spårträning för hunden och hundföraren. Vi brukar även ha våran gammla labrador kille Zacke till spårlärare i bland till hundförare som går på våra kurser. Det är som lättare att visa hundföraren då hur man ska göra och inte göra med hunden uppe i spårskogen, typ om den trasslar in sig i en buske villket som händer då jämt och ständigt då är zacke super på detta för han blir inte störd av något, eller om hundföraren går för fort med sin hund igenom spåret då har dom fått låna gammel zacke först och sedan får dom gå med sin egen hund då brukar detta gå mycket bättre.

Vi brukar tala om åt hundfolket som vill ha sina hundar i eftersök att om man har en hund som går för fort igenom spåret så kommer den inte att klara av att göra praktiska eftersök och inte hunägaren heller kommer att palla med detta   Ibland är man faktisk tvungen att gå i flera timmar när man är ute på eftersök då är det viktigt att inte hunden / hundarna går för fort när dom spårar.


Nu är det ca bara 2 veckor kvar innan ni får veta vem som kommer att vinna våran hundfototävling detta kommer att bli mycket spännande. Kommer även att sätta in en bild på en hund som har gjort en kanon sak under år 2011 kommer även att skriva vad denna hund har gjort med sin hundförare. Har inte tid att skriva mera ska ut till tvättmaskinen, sedan blir det en runda med doggsen här hemma. Ni ska ha en bra vecka på er alla.

Nu skriver jag mera på min Fb - sida men jag ska bättra mig när det gäller att blogga det lovar jag er alla. / kakan med doggsen   

Av Elisabet - 14 januari 2012 17:46

  oj vad skönt det är när det är helg men tyvärr så går helgerna för fort.

Vi har haft fin besök här hemma idag på förmiddagen det var bästa syrran ( sussi) och emma ( min systerdotter) som kom förbi på kaffe och fika dom hade varit en sväng in till våran by och släppt hundarna sina. Nu kunde vi inte ta våra tjejer med ut på en prommis med dom för hela högen löper då skulle deras killar ( hundarna) bli alldeles tok kära i våra doggar.


Emma hjälpte mig att sätta in lite ny / gammla bilder på Glorias kullbror Rocky, vi brukar få av Urban ( som är ägare till Rocky) en skiva som han har bränt ut bilder på.

Här kommer det lite bilder på Rocky:


 


  


  


Jag och bästa gubben kommer nog bara ha en slöar dag idag ( lördag) det måste man ha ibland, nu håller jag på att tvätta upp hundtäcken mm.

Gubben ( uffe) håller på att göra en älgstek som vi ska äta till middag jäklar vad det kommer att bli mumma med detta vi kommer nog att ta något vin glas till maten i kväll   


 

Emmas yngsta, Quiros.


Ni ska ha en bra helg på er allihopa / Kakan med doggsen


 

Av Elisabet - 14 januari 2012 08:54

Hundarna fick öppna ett paket här hemma i torsdagskväll hade tagit och beställt lite nya roliga leksaker från Bamses Bollar. Nu kan Jenny ha lite dyra hundleksaker men det är kvalite på dom för det spelar ingen roll hur mycket hundarna drar och sliter i dessa så går dom inte sönder.


Snart kommer det bli olika årsmöten för olika hundklubbar jag och många mera hoppas man får se mera medlemmar än vad det brukar att komma på dessa års möten.

Det är så himmla synd att det oftast är så mycket medlemmar som vill gå på kurser och mycket mera men det är så himmla lite folk som kommer på års möten tyvärr.
Någonting som skulle även vara mycket bra det är om det skulle börja att komma in lite yngre folk och hjälpa till med olika aktiviteter så ganske  klubbarna skulle kunna ha mera aktiviteter än vad dom har idag.
OBS. GLÖM EJ ÅRSMÖTET SOM SSRK / PITEÅ  HAR I FEBRUARI MÅNAD det kommer komma ut mera info närmare.
Det skulle vara himmla kul om man fick se mera medlemmar än vad det brukar att vara, då ganske det kan komma in lite nya ideer om kurser mm.
Dom kommer även att dela ut Vandringspriser och det brukar vara himmla kul klubben bjuder även på gott fika, kaffe mm. Ska nog baka en god kaka till detta årsmöte så då får vi se vad som blir för överaskning ( he he he).

Förra helgen var vi ut till Holmträsk ( piteå) och hälsade på Glorias kullbror Rocky herrejösses så jäkla snygg han har blivit.
Rocky
 
När vi kom dit så gissa vem som vart skit glad över att se gammelmatte och gammelhusse jo det var Rocky det oj vad han vart överlycklig han höll ögonen på mig och uffe hela tiden vi var där.
Hade tänkt att ta med Gloria dit men det gick inte för hon löper så hon fick vara hemma lillgumman.
Kommer att anmäla Gloria upp till överkalix utställningen som näk har i mars månad, kullbrosan Rocky kommer nog att ställas ut då med.
Om inte Eva och dom har tid ( det beror på om hon / dom jobbar) då kommer jag och uffe att åka ut och hämta Rocky så då ställer jag ut honom åt dom uppe i överkalix.
Samma helg ( men dagen innan det är på lördagen) då har ssrk utstälning här i piteå men har ej bestämt mig än om jag ska ställa ut någon labrador då vi får se. Det kommer ju faktiskt mera utställningar till våren / sommaren.

Jag är mycket nöjd över den nya bloggsidan som jag har nu måste bara tacka min egen webba emma ( min systerdotter) det är hon som håller i ordning på den, det skadar inte att förnya sig eller hur.

Fototävlingen har vi i full gång hela denna månad ut så den första Februari får ni veta vem som kom på första plats. Kommer att medela vinnaren dagen före via meijl eller under medelanden på min Fb - sida.

Kommer även att göra en mycket speciell sak men det får ni se då ( he he he) det kommer att gälla en mycket speciell hund men villken kommer jag inte medela er om än det får ni se när fototävlingen är klar för då kommer jag att skriva om denna hund och hundförare, kommer även att sätta ut bild på dom ( nu blir ni allt nyfikna).

Nu bloggar jag inte lika mycket får nog skylla på Fb ( he he he) där inne är jag mest och skriver men jag måste nog bättra på mig när det gäller bloggandet för min del.
Ni ska ha det så mycket bra nu när det är vinter med mycket snö men visst längtar man till våren då blir det full rulle här hemma med olika aktiviteter, träning av egna hundar och dels andras hundar men kul är det / Kakan med doggsen
Ovido - Quiz & Flashcards