Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

Vad man längtar till våren

Av Elisabet - 15 januari 2012 12:02

  Man är ganska så himmla less på snön vid det här laget men jag hoppas att det går fort när vi får våren här uppe i norrland.

Ska ut och sparka med ett gäng glada hundar idag dom brukar att bli nöjda och belåtna när man har varit ut med dom så att dom är lite trötta.

 Som jag har skrivit i den gammla bloggsidan tidigare så kommer vi ha eftersökskurs till våren så fort snön har försvunnit och det kommer att bli mycket kul.

Första träffen kommer vi ha här hemma hos mig och uffe i Bölebyn kommer att ge infopapper, kartor, vi bjuder även på kaffe och gott hembakat fika. OBS kursavgiften betalar man till oss på första träffen vi har här hemma detta är bindande anmälan.

Nu kommer bästa gubben ( uffe) att hjälpa mig och min kollega kotten med denna eftersökskurs då har vi möjlighet att ta in mera hundar för det brukar att vara ett mycket stort intresse för just eftersökskurs ( viltspår) alla hundraser är varmt välkommna att delta på våra privata kurser det är bara att meijla oss adressen hittar ni på startsidan ( bloggen) högst upp till höger.


Vi håller då med blod, klövar och spårlina+  spårselen och ett mycket glatt humör. Vi kör alltid med posetiva träningar när det ska tränas hundar.

Uffe och jag har stor erfarenhet av praktiska eftersök det har vi hållit på med i flera år så vi är gammla i gemet när det gäller det. Uffe är även ochså utbildad viltspårsdomare det har han varit i många år.    Det är tänkt att vi kommer vara uppe i skogen 2 helger det kommer då att bli 4 gånger totalt med spårträning för hunden och hundföraren. Vi brukar även ha våran gammla labrador kille Zacke till spårlärare i bland till hundförare som går på våra kurser. Det är som lättare att visa hundföraren då hur man ska göra och inte göra med hunden uppe i spårskogen, typ om den trasslar in sig i en buske villket som händer då jämt och ständigt då är zacke super på detta för han blir inte störd av något, eller om hundföraren går för fort med sin hund igenom spåret då har dom fått låna gammel zacke först och sedan får dom gå med sin egen hund då brukar detta gå mycket bättre.

Vi brukar tala om åt hundfolket som vill ha sina hundar i eftersök att om man har en hund som går för fort igenom spåret så kommer den inte att klara av att göra praktiska eftersök och inte hunägaren heller kommer att palla med detta   Ibland är man faktisk tvungen att gå i flera timmar när man är ute på eftersök då är det viktigt att inte hunden / hundarna går för fort när dom spårar.


Nu är det ca bara 2 veckor kvar innan ni får veta vem som kommer att vinna våran hundfototävling detta kommer att bli mycket spännande. Kommer även att sätta in en bild på en hund som har gjort en kanon sak under år 2011 kommer även att skriva vad denna hund har gjort med sin hundförare. Har inte tid att skriva mera ska ut till tvättmaskinen, sedan blir det en runda med doggsen här hemma. Ni ska ha en bra vecka på er alla.

Nu skriver jag mera på min Fb - sida men jag ska bättra mig när det gäller att blogga det lovar jag er alla. / kakan med doggsen   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Skapa flashcards