Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Fy vilken kyla vi har

Av Elisabet - 7 februari 2012 16:34

   Vinnaren i hundfototävlingen, Karelska Björnhunden Blade, ägare: Daniel Flamander


Kallt som tusan har vi haft här hemma hela helgen. I lördags morse när bästa gubben (Uffe) skulle köra mig till jobbet, hade vi ca 40 (!) minus ute och även om vi har haft i motorvärman på hela natten, så orkade inte nästan bilen komma igång. Men på jobbet kom jag.

Samma sak var det i söndags morse när jag skulle till jobbet, stackars bilen höll inte på att komma igång. Även denna dag kom jag till jobbet, men nog sliter man på bilarna mycket när man måste ut och köra i denna jäkla kyla som vi har.


Hundarna har inte velat vara ute mycket i onödan det har varit snabb rastning med dom sedan in i stugvärmen och må gott. Jäklar vad man längtar till våren och sommaren när det är varmt och skönt ute och det är nog många som håller med mig om detta.

Jag har fått på råga på allt en jäkla dunder förkylning   Men det är tur att det finns ipren som man kan ta. Nu jobbar jag fram till torsdag sedan blir jag 3 dagars ledig oj vad man längtar men skönt ska det bli.

Det var ju tänkt att jag och uffe skulle iväg till en bekant till oss och kolla på ett gäng söta lurviga karelarvalpar. Det är då Marcus Jarblad (piteå) som har denna valpkull, men vi tyckte som så att vi ville inte ut och köra med våran bil i denna jäkla kyla som vi har haft i helgen, så vi ska göra ett nytt försök till helgen. Tänk och lukta och snusa på valpar det är skoj det  


Vi har även firat min bästa storasyrra som fyllde 50 år i söndags, oj vad mycket gott vi åt hemma hos henne.


Jag längtar nästan iväg tills jag och gubben ska upp till Överkalix i mars och ställa ut Gloria och hennes kullbror Rocky. Nu är det ju ett tag kvar tills dess. Hoppas att det inte blir så sabla kallt ute denna dag för NÄK har denna utställning utomhus, men det är bara att klä sig varmt.


Nu till helgen ska en av våra valpköpare ställa ut Leja nere i Moheda, ÄKL har då denna utställning där nere. Det ska bli kul att höra vad domaren tycker om henne. Nu såg jag på en av mina Fb sidor att det var väl ca 12 st karelare anmälda till denna utställning, det är himmla kul att dom svart/vita (karelarna) visar framfötterna på utställningar, för det brukar mest vara jämthundar och gråhundar som ställs ut och det kan vara hur mycket som helst av dessa raser.

 
Här är en bild av våran svärdotter Emma med våran Gloria. Ute i kylan.
 
  
Lilly och gammel Emil i busartagen.
 
I måndags när vi skulle åka upp till Boden och jobba på en av flyktinganläggningarna så hörde vi på norrbottensradion att det hade hänt en trafikolycka med flera bilar inblandade. Vi åkte förbi olycksplatsen. Nu var vi på väg norrut och det var olyckan på andra sidan av E4 (söderut), vi klarade oss från trafikstockningar. Trodde ju vi för vi var nog försenade innan vi kom i väg på morgonen upp till Boden. Sedan efter ett par kilometer var det en avåkning med bil, men fy villket väder att köra och även åka bil, man blir galen på dessa bilfolk som inte använder dimmljus. Vi såg inte mycket av vägen på vissa ställen, det finns bara ett ord för detta KAOS på E4 var det, men vi kom upp till slut.
Dom persornerna som bor på anläggningen där vi jobbar dom blir så glada när vi kommer upp man känner sig mycket välkommen.
Jag har ju fått en dunder förskylning, så det såg dom på mig uppe i Boden när vi var där det var så gulligt för dom boende tyckte så synd om mig när jag var så förskyld, hostig och febrig men jag klarade av även denna dag att jobba.
 
När vi skulle då åka hem från Boden och efter E4 såg det nästan ut som en krigszon vi har alldrig varit
med om detta.
Vi mötte blåljus överallt nästan efter E4, det var flertalet bilkrockar, dikesavkörningar och även en ambulans som mest var troligt på väg till en olycksplats men som måste ha smullit ihop med en bil framför dom för den var tillbucklad lite i fronten och hade då kört av vägen.
Ringde lite då och då för att uppdatera en av våra arbetsledare på jobbet hur det gick för oss att åka hem tillbaka till piteå från Boden. sS till henne att vi ska försöka att hinna tillbaka innan klockan blir 16,00 och det gjorde vi. Men man var jäkla orolig när man låg efter E4 för det var som sagt var kaos från allt till snörök och krockar det var inget kul.
Jo det höll jag på att glömma när vi var på väg hem från Boden då hade 2 st av mina jobbarkompisar sett att en skoter låg efter dikeskanten 2 eller 3 bilar hade då stannat, så vi vet ej vad som hade hänt för vi såg då inte någon av dessa bilar hade släp för skoter på sina bilar man hoppas bara inte att det vart allvaligt för denna skoterförare om det nu var någon våghalsig sak som ville trotsa vädret och köra skoter över E4 det är ju helt jävla vansinnigt.
SSRK /Piteå  kommer att ha årsmöte nu i slutet av denna månad kolla upp villket datum det skulle bli ( jag kommer inte ihåg). Det skulle vara mycket bra om man då fick se mera medlemmar som kommer på detta årsmöte. Oftast är det bara styrelsen och några fåtal medlemmar som kommer på dessa årsmöten det skulle vara himmla kul om det skulle vara mera folk som dyker upp och visar sitt intresse.
Det brukar vara så mycket hundfolk som vill gå kurser mm, men då tycker jag som så att ju mera medlemmar som kan hjälpa till med olika aktiviteter då kan man hitta på att göra roliga saker igenom klubben.
Fixa ute på en promenad ute i kylan.
 
   Qvinny, Emil och liam.
 

Hej och Hå här kommer Rocky i full fart.
 
Ellen (Glorias kullsyster som bor nere i Kalskoga) här spanar jag in något.
 
Hundbus med bästa matte ute i snön.
 
Måste bara få skriva om en hjältehund som heter Nova och är en rottis tik på 4 år och bor nere i västkusten med matte anna och husse.
Här är en bild på Anna och Nova
 
Nova har varit en riktig stötteplare till matte anna när hon har/är sjuk.
Tänk vad djuren känner på sig om man inte är riktig så pigg alla dagar nu har anna en jobbig sjukdom ( vet ej om jag får skriva vad det är för något) men hur som helst så ibland orkar inte anna göra så himmla mycket när hon tar sina medeciner mm då finns Nova där i hennes närhet och passar upp henne.
Nova med sin pipleksak i munnen.
 
Sommaren år 2011 skulle anna åka iväg med Nova till en sjö för att kolla en dummys som hon då hade beställt till Nova. Anna skulle testa Nova på apporterning på vattnet så på väg dit ut så hade det hänt en fruktansvärd olycka med en 4 - hjuling föraren till denna 4 - hjulingen vart mycket allvaligt skadad. Anhöriga var på plats när anna kom körande med Nova i bilen även räddningstjänsten var då på plats.
Då tog anna och stannade bilen och tog ut Nova så att en del av dom anhöriga  ( jag tror att det var något eller några barn med) dom skulle få vara med Nova för att få lungna ned sig och det hjälpte.
Dom fick vara och leka med Nova och hennes nya dummys.
Sedan åkte anna efter ett tag ner till sjön med Nova och då upptäckte hon att dummysen hade spruckit i sömmarna men anna tänkte att skit i samma huvudsaken att Nova lyckades att lungna ner dom.
Sedan kontaktade då anna företaget som hon hade köpt dummysen av och tänk NOVA FICK EN NY DUMMYS av detta företag helt gratis.
 
Anna hon kämpar på med sin sjukdom men jag och många anndra som är hennes bloggar vänner och Fb vänner hoppas att hon kommer att bli helt frisk snart. Här kommer det lite mera bilder på hjältehunden Nova från västkusten. ( Se nedan)
Ni ska ha en bra vecka på er alla jag ska försöka att krya på mig så jag kan åka och jobba snart.
Håll utkik på min Fb sida, där skriver jag in mera om man har nyheter här hemma. / kakan med doggsen.
 
 
lillneaaa

lillneaaa

7 februari 2012 17:32

guuud vikka söta hundar!
ville bara säga det^^
Kram på er!

http://lillneaaa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bölegårdens

7 februari 2012 18:55

Tack snälla du visst är dom söta hundgänget.

 
Anna & Nova

Anna & Nova

7 februari 2012 19:50

Hej bästa Kakan

Jag blir rörd till tårar, så fint du skriver om mig och Nova :)Det värmer skall du veta <3 Hon är min kraft och medicin och jag brukar säga att jag har hund på recept ;) Hon är en sann hjälite denna hunden <3

Fy så omänskligt kallt ni har haft :( Men det går iaf åt rätt håll nu så snart skall du se att ni står där ute i spårskogen och tänker tillbaka på vintern då det var -40 ;)

otäckt med trafikolyckorna :( Det är hemskt tragiskt och ofta så onödigt med trafikolyckor :(

Du får krya på dig och tack för att du skrev om oss :)

Kramar från västkusten

http://ellegaard.doggyblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Skapa flashcards