Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 6 maj 2012

NU HAR VI VARIT TILL SKOGS OCH SPANAT IN LÄGET

Av Elisabet - 6 maj 2012 19:56

Nu på förmiddagen har vi varit och kollat uppe i skogen fy bubblan vad mycket snö det är kvar + snön som har kommit ner i ca 2 dyngn. Vi kollade snödjupet det har kommit ca 20 cm blötsnö + att den gammla snön ligger kvar än så inte kan vi sätta igång våra privatkursare i viltspår nästa helg heller datum 12-13/5  men tyvärr kan man inte göra något åt naturena makter. Det är bara att hålla ut till det går att gå uppe i skogarna för som det är nu är det på tok för mycket snö för att sätta igång i spåreriet. Jag vet att våra kursare vill sätta igång snarast men vi kan inte trolla bort snön uppe i skogarna men om man kunde detta så skulle det vara himmla enkelt eller hur.

Vi har även kollat in anndra ställen och det ser likadant ut där med  FÖR MYCKET SNÖ vi vill att våren ska komma nu.
Hörde på radion i morse/ förmiddagen att det har varit himmla mycket avåkningar med bilar det har nog varit lite snö kaos här uppe i norrlant trots allt.

Kan ni tänka er att ifjol den här tiden så var det barmark och vi höll igång med träningarna i spåreriet i fulla muggar men nu kan man inte gå uppe i skogarna för det är för mycket snö och snön som hade kommit nu senast var ju blötsnö så då kan ni tänka er villken tung snö det är uppe i skogarna.

Igår fick jag/ vi tag på en till viltspårsdomare som kommer att hjälpa uffe med att döma hundar när våran hundklubb ssrk/ piteå har sitt fasta viltspårsprov nu i slutet av maj månad.
Denna domare som vi har tagit in kommer från taxklubben han lät mycket trevlig i telefonen har hört att han är visst mycket bra att ha och göra med så det är kul.
Jag kommer att starta upp Gloria ( karelan) på vårat fasta viltspårsprov så håll tummar och tassar på att hon inte hittar på något annat uppe i spårskogen men man har ju faktiskt med sig hem samma goa och söta hund/ hundar även om dom inte skulle ha en sån bra dag det gäller både på olika prov man går med dom på och även på utställningar. Man har sett många hundförare som har blivit så sura om det inte har gått som dom har velat på prov och utställningar men det är bara att ta nya tag.

Kottens hund Meja även hon kommer att startas upp på piteprovet nu i slutet av maj månad hoppas att kotten och Meja fixar sin anndra etta i viltspåret, men som jag skrev tidigare även hunden kan ha en dålig dag.

Jag kommer att följa med uffe upp till Kiruna i Juni månad när dom har sitt viltspårsprov dom har lejt in uffe som domare + att det ska vara en till som hjälper honom att döma hundar.
Jag har lovat kotten att vi tar med oss hennes hund Meja upp till kiruna jag kommer att gå som hundförare åt henne då ( man kommer att känna sig extra taggad om Meja ska gå för sitt SEVCH) men Meja måste fixa sin anndra etta här nere på piteprovet så det är bara att hålla tummar och tassar.
Jag kommer även att gå med gammel Zacke på kirunas viltspårsprov nu har han ju allt men även gammla hundar ska aktiveras man kan inte bara lägga av med träning helt och hållet på ett djur som är gammal. Man ser ju i villken kontis hunden är i.
   För mer info om denna roliga viltspårhelg, gå in på Norrlabben!

Nu har jag inte tid att skriva mera men ni ska ha det så mycket bra. / Kakan med spårnäsorna.

 
 
Ingen bild

Bölegårdens

7 maj 2012 17:08

Bästa gubben ( uffe) kommer att åka ut nu i slutet av veckan för att spana in hur mycket snö som har tinat upp där borta i stora skogen där vi har alla våra spår.
Nu har vi solit ute håll tummar och tassar på att det tinar bort snö fort som bara den.

Nästa torsdag ska gubben döma 3 eller 4 hundar på ett rörligt viltspår det är en annan hundklubb som har lejt in honom som domare för att döma dessa hundar.
Tyckte jag hörde att dessa hundar kommer från vårat grannland Norge men jag kan ha hört fel./Mvh Kakan med spårnäsorna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Skapa flashcards