Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 13 maj 2012

Nu har vi satt igång hundarna med spåreriet! Oj vad himla kul!!

Av Elisabet - 13 maj 2012 15:55

I går ( lördag) fick Gloria ( karelan) och en kompis hund gå på säsongens första träningsspår oj så himmla kul hundarna tyckte att det var. Dom brukar ju bli lite ringrostiga under vintern innan man har satt igång dom men både Gloria och colliehunden Cira fixade sina spår supergalant det är vi faktiskt himmla nöjda över.


Tänk för en vecka sedan så var det hur mycket snö som helst man kände paniken nästan att komma för våran Gloria ska ju starta på prov snart, men herrejösses bara på en vecka har det tinat upp hur mycket som helst uppe i skogarna.

Kotten och jag gjorde ett specialare spår till hennes golden tik Meja igår i öppenklassen även hon kommer med matte kotten att starta upp henne på vårat fasta viltspårsprov slutet av denna månad oj vad spännande det kommer att bli när brudarna ska gå på prov snart men allt kan ju hända det har vi ju märkt här hemma i stugan.
Även kottens hund Meja tyckte att det var super kul att starta igång med spåreriet, meja hon klarade av svårigheterna som jag och kotten hade gjort till henne igår. Nu kommer min spårkollega kotten nog ha en mycket slut hund när dom kommer hem.

Här är det lite nytagna kort från spårträningen som vi hade igår( lördag) och även idag på Meja när hon fick gå sitt öppenklass-spår.
 
 
 
 


   

På torsdag till veckan kommer ju Uffe att döma 3 eller 4 hundar för en annan hundklubb ( det är ej för ssrk/ piteå).
På samma gång när vi är ute i Yttersta jag och Uffe för att lägga ut provspåren till hundarna som uffe kommer att döma kommer jag att passa på att lägga ut ett träningsspår i akl till Gloria så när dessa hundar har gått sitt viltspårsprov klart då ska Gloria ut och träna på sitt spår.

Jag kommer att även lägga ut ett specialarespår i öppenklassen till Meja ( kottens hund) nu kommer detta spår få ligga ute i ca 2 dyngn innan hon får gå sitt spår Meja.
Det är så vi brukar att göra med våra hundar här hemma OBS detta gör vi bara om vi vet att hunden/ hundarna klarar upp det. Och det beror även på hur långt hunden eller hundarna då har utvecklat sig i spåreriet detta får man ej göra på en orutenerad hund för då blir det fel hela vägen.
Så efter vi har varit på utställningen med Gloria uppe i Sjulnäs lördag 19/5 ska jag bara byta om till andra kläder för jag vill inte ha på mig jaktarkläderna när jag ställer ut hund på utställning sedan bär det av upp till spårskogen igen.

Vi kommer att lägga ut ett träningsspår till lilla damen i akl som hon kommer att få gå innan vi åker hem till oss i Bölebyn. Vi kommer att även möta upp 1 eller 2 av våra kursare ute i jaktarstugan för spårträning, nu vet ju hunden vad den ska göra men det är hundföraren som måste få extra hjälp av oss med just hur man får minsta lilla störning när man går och spårar med sin hund.

Nu är det så att dom flesta av våra privatkursare i spåreriet ska ju ställa ut hundar på utställningen nästa helg datum 19/5- 20/5. så dom ville inte skita ner sina hundar och det förstår ju vi det kan ju vara himmla blött uppe i storskogen där vi har våra spår till hundarna.
Det är ju inte så himmla kul om man har en långhårig hund som dyngar ner sig uppe i skogen när den eller dom hundarna ska ställas ut på söndagen.
Och hur som helst kan bara kotten och jag på lördagen åka ut till spårskogen för på söndagen kommer jag att ställa ut Qvinny ( gula labben) det blir nog en himmla lång väntan innan det blir våran tur det var rätt så mycket hundar före labradorena.

Kollade in mitt pm för Qvinny det är 17 labradorer totalt som ska ställas ut nästa söndag. Jag tycker att det käns som lite anmälda labradorer men jag vet inte.
Jag hörde av en som vi känner att det är lite hundar som är anmälda till utställningen uppe i Sjulnäs nästa helg. Men folket har nog faktiskt inte ganske råd att ställa hund/ hundar lika mycket som det var förr men jag vet inte.

Ni ska ha en bra vecka på er allihopa./ kakan med spårnäsorna.

OBS!
VIKTIGT MEDELANDE SPRID UT DETTA TILL ALLA SOM NI KÄNNER. SE NEDAN
VARNING, VARNING.  HAR PRECIS FÅTT HÖRA AV SÄKRA KÄLLOR ATT NÅGON DÅRE HAR VARIT OCH SPRIDIT UT RÅTTGIFT PÅ PITHOLMSHEDEN/ GLÄNTAN.
NÅGRA HUNDAR HAR REDAN FÅTT I SIG AV DET.
VAR MYCKET FÖRSIKTIGA OM NI MOT ALLA ODDS SKA GÅ DÄR MED ERAN HUND/ HUNDAR.
 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Ovido - Quiz & Flashcards