Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 18 maj 2012

Av Elisabet - 18 maj 2012 11:27

I går torsdag dömde uffe 3 st hundar i akl i viltspår 2 hundar vart godkända och en hund vart ej godkänd. Det kan gå så ibland men det är bara att ta nya tag och det sa även uffe till denna hundförare.

Vi träffades hemma hos några uppe  i Yttersta där bjöd dom oss på mycket goda mackor och mycket gott fika så vi satt där och pratade ett bra tag om hundar, prov, träning och jakt det brukar bli lätt att man gör det.

Nu skulle uffe ha med sig en asperant ut på detta viltspårsprov vi hade stämt möte med Bengt vid ett av spåren ca kl 12:00 när klockan var ca 11:45 åkte vi ut till provmarkerna och efter en liten stund kom asperanten Bengt dit ut.

Första hunden som skulle gå sitt spårprov kom från Finland och denna man som äger denna hund har en mycket bra uppfödning av just sin hundras som gick spårprovet igår.
Denna finska hund vart då godkänd.

Hund nr 2 vart tyvärr ej godkänd. Hunden hade en dålig dag tyvärr.

Hund nr 3 vart godkänd.

Oj vad det rengnade igår men det är tur att man har rengnkläder och stövlar. Smarta jag hade bara tagit med rengnjackorna till mig och uffe men inte rengnbyxorna oj jäklar vad vi vart blöta men det är man van med.

När hund nr 3 var ute på sitt provspår då tog jag ut Gloria och gick med henne upp till hennes träningsspår en bit bort. Tänk alla dagar är olika när man är ute på spårträning men vi fick trevligt sälskap efter glorias spår så här gick det för henne denna gång.

Tar an spåret direkt vinkel 1 ua sträcka 1 ua.
Vinkel 2 spårar men stannar upp det var viltstörning på hennes träningsspår( det var en skogsfågel som stog och tittade på oss men den flög iväg) men jag fick gloria till att spåra igen, bra jobbat lilla gumman.
Vinkel 3 ua.
Vinkel 4 ua men ca 25 meter från spårslutet där klöven låg, tog Gloria vind och svansen den viftade hon ville gå av från spåret och gå in längre in i skogen då såg jag vad hon har fått nys på jo det var en älg (fjoling) som stod och tittade på oss. Men jag sa till Gloria: SPÅRA det är inte älgjakt nu! Så kan ni tänka er att lillgumman satte igång att spåra igen och kom till spårslutet och hittade sin viltdel.

När jag kom till våran bil med gloria så åkte vi hem till detta hundfolk då skulle dom få sin bedömning av sina provhundar som dom hade gått med på viltspårsprovet. Det var värdens gulligaste hundfolk oj så rara dom är.

Imorgon (lördag) kommer Gloria att ställas ut, jag har lejt in bästa Kotten som handler på Gloria när hon ska ställas ut uppe i Sjulnäs. Det är ju så att när man ställer sin hund så ser man ju inte hur hunden ser ut när man springer med den. Så jag hörde om Kotten hade lust att ta Gloria och det hade hon, tack snälla rara du Kotten att du hjälper mig med hundarna, du är en klippa! Och senare under dagen kommer vi åka ut till spårskogen för lite spårträning, det gör vi direkt efter vi har varit på utställningen.
Måste packa bilen ikväll som klart med allt med det vi ska ha med oss både upp till utställningen och upp till spårskogen.

En av våra privat kursare kommer att få lite egen spårträning med sin hund i morgon ( lördag) för hon hade ej anmält sin labrador på utställningen som är för labbarna på söndag.En av våra kurasare är då bortrest och resten av våra kursare har utställning uppe i Sjulnäs hela helgen.

Syrran ocm min systerdotter emma kommer att komma upp till spårskogen i morgon (lördag) för att träna den yngsta hunden som dom har i spåreriet det kommer att bli mycket kul.
Hoppas att det inte rengnar för jag hade tänkt mig att vi skulle grilla korv ute och fika i morgon när vi väntar på att träningsspåren får ligga till sig.
Vi får hoppas på att det blir sol och uppehåll men det vet man alldrig med vädrets makter.

Ni ska ha en bra helg på er allihopa/ kakan med spårnäsorna.
Skapa flashcards