Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 20 maj 2012

Av Elisabet - 20 maj 2012 16:47

Oj villken rolig helg vi har haft i vanlig ordning. Först var vi upp till Sjulnäs på lördagen för att ställa ut Gloria och jag vart himmla nöjd över hennes kritik. Nu är hon i lite pälsfällning (trodde hon var lite för knubbig he he he), men domaren tyckte hon hade en fin kropp, men önskade sig lite mera päls på gloria. Hon sa även att Gloria hade bra öron och även bra ögonfärg, men önskade att hon skulle vara lite mera musklig, men hon är inte så gammal än...

Min goda vän och spårkollega Kotten fick vara handler till Gloria för första gången igår på utställningen oj vad dom var kanon duktiga dom var som ett radarpar uppe i ringen så tack för all hjälp kotten med att visa upp Gloria det är jag mycket nöjd över!


Hade önskat mig mera av jakthundsraserna där uppe i Sjulnäs det är som kul att se olika raser inom Karelare, Jämthundar och Lajkor mm, nu vet jag ej om det spelar in vad det är för domare som dömer eller om det är pengarna som styr för dom flesta när det gäller att ställa ut hundar.

Sedan åkte vi upp till spårskogen direkt efter utställningen. Jag la ut ett träningsspår till Gloria. Det fick ligga ute i ca 5-6 timmar innan hon fick gå det. Hon klarade av sitt spår galant! Men i vanlig ordning så kommer hon jämt på något (he he he) där uppe i spårskogen... Denna gång var det BJÖRNSKIT hon rullade sig i! Gissa om jag vart glad på henne... NEJ men jag sa till henne: SPÅRA, då fortsatte hon att göra det. Hon spårade till spårslutet och fann viltdel direkt.
Herrejösses vad hon var helt slut i gårkväll när vi kom hem det hade varit fullt ös hela dagen med olika aktiviteter, men kul hade vi i vanlig ordning.

Men hur som helst efter jag då hade lagt ut Glorias träningsspår åkte jag och Kotten till jaktarstugan där skulle vi möta upp roligt och spralligt hundfolk, oj så kul vi hade!
Carola Wallstål och hennes kompis hade hunnit att komma ut till jaktstugan, så jag frågade dom om dom hade lust att följa med mig för att lägga ut ett träningsspår till en av våra kursare som heter Iren, (hon hade inte just då kommit till jaktarstugan). Sagt och gjort, Carola och Carina följde med mig för att lägga ut ett träningsspår till Argo (Irenes labrador pojke) i akl. Det gick då super kanon att lägga ut detta spår och tänk ingen av oss rammlade i surhålet (det är en bäck + myra som oftast någon hundförare plurrar i jämt).

Sedan när vi hade lagt detta spår klart så gick vi ner till stugan där vi skulle mötas upp.
Under tiden elden skulle bli klar för korvgrillning så sa jag till min systerdotter Emma att vi lägger även ut ett fullt träningsspår till hennes yngsta hund i akl.
Sedan satt vi och grillade korv och hade det mycket mysigt och roligt innan hundarna skulle få gå ut sina spår. Jag sa till Irene som äger den snygga labrador pojken Argo, få se hur det kommer att gå denna gång att spåra med honom, för där vi hade lagt ut spåret till Argo är det viltövergång. För jag vet av erfarenhet att det är många hundar som har haft lite jobbigt just i det spåret, med första raksträckan mot vinkel 2, men herrekors, hunden klarade av detta! Oj så jäkla glad jag var!
Argo gick hela sitt träningsspår super kanon och när han kom till den lilla bäcken + myran så tog han sig ett härligt bad så det vart en 2 färgad labrador (he he he), sedan spårade han kanon och kom till spårslutet och hittade viltdel direkt. Det var en mycket nöjd matte med sin hund Argo efter ett mycket lyckat spår uppe i spårskogen, bra jobbat på er!

Sedan fick min systerdotter Emma gå med sin yngsta hund Quiros, på sitt träningsspår,. Då fick Kotten följa med henne. Det var första gången lilla gubben fick gå ett fullt träningsspår, där klarade även han av spåret supergalant, kom till spårslutet och hittade viltdel direkt.

Carola och hennes kompis hade lagt ut ett träningsspår i öppenklassen till Carolas hund Frida (Lillys kullsyster), detta kommer dom att gå med henne här under dagen (söndag).

När vi var klara uppe i stora skogen i går eftermiddag/kväll så åkte Kotten och jag hem till oss för att lämmna av Gloria och byta bil. Sedan bar det av upp till en annan skog för att lägga ut ett träningsspår till Kottens hund Meja i öppenklassen, med en sökruta. Detta spår kommer hon få gå här senare ikväll.

Idag  har Qvinny ställt ut uppe i Sjulnäs hon fick en kanon kritik, men vi hade himmla svårt att tyda vad ringsekreteraren hade skrivit på hennes lapp.

Här kommer resultaten från helgens utställning uppe i Sjulnäs, se nedan

Bölegårdens Black Label
(Gloria) fick Very good.

Silverstjärnans Zsa- Zsa (Qvinny)
fick Very good.
 
Vi är super nöjda i allafall över resultaten, man vet vad man har i kopplet som man håller i.

Ska ut med Meja och Kotten snart på ett träningsspår, kommer sedan att lägga ut ett träningsspår till Qvinny som svärdotten Emma ska få gå med henne i morgon (måndag).

Här hemma i stugan har vi fullt upp som ni kan läsa men kul är det i allafall!

Här kommer det lite nytagna kort från våra spårträningar som vi hade igår ( lördag) uppe i storskogarna. Se nedan.


  

 

    
 


   



   


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 



     


Ni ska ha en bra vecka på er allihopa och sköt om er./ kakan med spårnäsorna 

Ovido - Quiz & Flashcards