Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Elisabet - 7 juni 2012 09:35

I tisdagseftermiddag/ kväll tog jag och min systerdotter Emma och la ut 6 st öppenklass-spår med sökruta, som ett gäng glada hundar skulle få gå igår (onsdag). Som dom flesta vet så har det ju rengnat en hel del på sistonde det fick ju jag erfara i tisdagskväll (he he he). Jag sa då till Emma när vi höll på att lägga ut det första spåret: Gå försiktigt så du inte rammlar omkull här på myrmarken (just nu för tillfället  är det sjö där nere) på just det spåret.

Min mobil ringde så jag svarade då (jag ställde mig på en grästuva eller något liknande) och pratade med min mycket goa jobbar kompis Sara från jobbet mitt.
Sedan när jag hade pratat klart med henne så skulle vi fortsätta att gå ut detta öppenklass- spår då händer det som det inte får hända... Men det är ju typiskt mig jag ramlade i! Där låg jag på alla 4 och skrattade det måste bara ha sett för roligt ut. Emma fick hjälpa mig upp för jag har haft så jäkla dåligt i min rygg jag kände mig som en gammal gumma.

När vi hade då gått detta spår klart och var på väg till bilen så fick jag låna rengnkläder av min bästa syrra (Sussi). Hoppas att ingen såg mig just då för jag bytte kläder efter vägkanten alla sätt är bra utom dom dåliga.

Sedan hjälptes Emma och jag även åt att lägga ut det 2:a spåret, sedan tog vi varsitt spår för att lägga ut det går ju mycket fortare då man ville ju bara hem till värmen och byta till torra kläder för vi var sjöblöta. Det rengnade som bara den när vi la ut dessa spår.
Jag la ut ett specialarespår till gammel Zacke, och på första raksträckan ner mot 2:a vinkeln tyckte jag att jag såg något stort brunt (det var ej älg). Den var ca 100- 150 meter ifrån mig. Nu är det ju buskigt mm. så det var nog tur just då att jag inte visste riktigt vad det var.
Gick då ut det spåret klart i allafall. När vi hade gjort detta klart så åkte vi hem oj så skönt det var att komma hem till stugan.

Nu jobbade jag i ett par timmar i går morse (onsdag), sedan så skyndade jag mig hem för att byta om och ta med fika upp till spårskogen. Kotten hämtade upp mig. Men vi åkte upp till Sjulnäs först för att Norrlabben hade sin inoffutställning där uppe och en mycket go bekant till oss som heter Lena. S var där uppe och sålde hundsaker som hon inte behövde hemma. Det är ju klokt om man gör så som Lena gjorde. Jag har ju beställt av henne en till träningsbok (ett block som jag skriver in hur spårträningarna har gått för hundarna) och ävet ett större block så jag betalade detta klart till henne.
Som jag då är så köpte jag ett super fint halsband av äkta älgskinn den var i rosa så Qvinny fick detta halsband av mig oj så söt hon vart i detta.

Sedan så skyndade vi oss ut till där vi skulle samlas för spårträning av hundarna.
En av våra privatkursare var där ute hon skulle då gå ut med sin hund på det första spåret som vi la ut dagen innan.

Men jag gick med Qvinny först för jag skulle kolla igenom henne i spåreriet jäklar villken kalas pingla hon är när det gäller att spåra. Hon kommer jag att anmäla till Norrlabbens rörliga viltspårsprov den 5 Juli. Oj vad detta ska bli kul jag var så himmla nöjd över denna tjej när hon spårade hon fixade rutan och spårstarten galant och tog även återgången perfekt så det finns inte så mycket annat att säga om henne att jag är JÄKLA MALLIG över denna SPÅRNÄSA.

   


Sedan tog jag kursarens hund hon klarade av sökrutan och kom till spårstarten nu vindade denna hund mycket ( men det ska vi få ordning på) och gick på och spårade ner till sträcka 3 sedan upp mot vinkel 4 var hon mycket orolig men jag sa till hundföraren att vi kör bara med posetiva träningar med hunden / hundarna så hundföraren fick hjälpa henne till spårslutet där viltdelen låg.

Sedan möttes vi upp med dom anndra uti andra spår det var Emma som skulle gå med Emil på hans spår och han gick sitt spår super kanon och hittade viltdel direkt.

Jag gick med Kotten på Zackes spår han gick super kanon fram till sträcka 3 sedan sa jag till kotten nu är han ute på annat och spårar och tänk så jäkla rätt man kan ha. Zacke markerade färsk björnskit jag såg även färska björnspår ( jäklar villka stora tassar dom har) nu var gammel gubben ute på björnjakt tyckte han . Jag valde att avbryta och gå med honom på hans spår (måste få erkänna man får lite björnfrossa) nu är ju björnana mer rädda för oss mäniskor men man ska ha recpekt för dom i allafall.
Zacke fick gå ett annat spår istället och det gick super kanon hittade viltdel direkt.
Sedan skulle Liam gå sitt spår och även där gick spåret kanon Liam hittade viltdel direkt.

Sedan tog jag Meja  (Kottens hund) hon tog upp sökrutan och fann spårstarten direkt. spåret gick kanon fram till sträcka 3 då tog hon vind på något men jag fick henne till att börja att spåra igen och även hon kom till spårslutet och fann viltdel direkt.

Vi åkte sedan upp till jaktarstugan och tog kaffe och hade en genomgång hur hundarna hade gått sina spår. jag var mycket nöjd över spårträningen med ett glatt gäng hundar trots att det var viltstörning (björn) nu reagerar hundarna mycket olika på björn.

Jag är då ledig idag ( torsdag) sedan kommer jag att jobba fram till torsdag nästa vecka. Men vi kommer att ha våran spårhelg hela helgen med vårat glada spralliga spårgäng.

Så under helgen när jag har jobbat klart är det bara att skynda sig hem och byta om sedan bär det av upp till spårskogen.Ni ska ha en bra helg på er allihopa/ kramisar till er alla från kakan med spårnäsorna.
Ovido - Quiz & Flashcards