Bölegårdens blogg

Alla inlägg under november 2012

Av Elisabet - 30 november 2012 17:30

Har beställt hem julklappar från Bamses Bollar så jag hoppas att det hinner att komma hem hit före jul. Har även kollat runt lite vad vi måste köpa hem till våra nära och kära i julklappsväg. 


Har sökt semester 2 dagar under mellandagarna då får vi se till veckan om jag får ledigt eller ej men det skulle vara himmla skönt med långledigt från jobbet för att ladda upp batterierna.
Måste sätta igång med julbaket här hemma snart, sedan är det julmat man ska göra man kan göra rätt mycket som kan frysas in.

Har röntgat Gloria så nu väntar vi bara på resulltaten från SKK så nog är det pirrigt i magen alltid, men det är bara att hoppas på det bästa, passade även på att röntga hennes armbågar på samma gång. Ögonlysningen gjorde vi med och det var UA där så det kändes mycket skönt att höra.

Gick in och kollade på Västerbottens äkl för kommande utställningar till våren 2013 och då upptäckte jag att nu kan även älghundarna ta det SEVCH och det var jag mycket glad över. Tidigare så har dom inte kunnat ta det SEVCH älghundarna men nu har visst skk godkänt detta. Det har dom haft i ca 1 år nu tror jag att det var så nu kommer det att bli andra bullar till våren då är det bara att träna på Gloria i öppenklassen sedan kommer hon att startas upp i öppenklassen i viltspåret.

Nu har jag inte tid att skriva mera men ni kan gärna skriva in en liten rad under kommentarer för det är jämt kul att få något inskrivet/ kramisar till er alla från kakan med spårnäsorna.

Av Elisabet - 22 november 2012 16:21

Oj villken kanon vår, sommar och höst vi har haft - jag och min goaste spårkollega kotten - när det gäller i spåreriet. Vi har haft en viltspårskurs, i början av Juni månad tror jag att det var och villka kanon duktiga kursdeltagare vi har haft! Dom har fått lära sig grunderna när det gäller viltspåret. Dom har även kommit ner vissa helger till oss, när jag och kotten har haft våra spårdagar efter avslutad viltspårskurs.


Detta år är det 3 eller 4 av våra kursdeltagare som har tagit SEVCH på sina hundar och det är jag och Kotten mycket stolta över! I den mån det har gått för mig, så har jag försökt att sluta tidigare från mitt jobb för att följa med en del av hundekipagen när dom då skulle gå sina rörliga viltspårsprov i sommras/höstas. Hundägarna talade då om för mig att dom kände sig lungnare om jag följde med dom ut på proven som dom skulle då gå med sina hundar (jag är som en hönsmamma ibland, he he he ).

 
Jag och kotten har haft mycket olika hundraser på våra spårdagar som vi har haft. Det är så himmla kul att se när hundarna med sina hundförare jobbar på uppe i storskogarna.

Nu har vi hört av mycket hundfolk att dom har som ingen att träna med, så då har dom kommit hit till Piteå för att träna sig och sin hund/hundar i spåreriet för mig och Kotten. Dom har talat om för oss himmla många gånger att man känner sig jämt så varmt välkommen när man kommer ner till Piteå till min och kottens spårdagar och det låter ju super bra! För alla som kommer och tränar med oss ska känna sig nöjda och belåtna när dom åker hem flera timmar senare med trött hund/hundar.


 
Vi har även hunnit att träna egna hundar här hemma i stugan, jag har sagt till gubben ( uffe) att vi måste nog ha prio 1 när det gäller våra hundar här hemma för dom har jämt kommit vid sidan om när det har gällt träning både i spåreriet och när vi har tränat våra Karelare på älg under hösten.


Vi har lånat bort våran yngsta Karelare ( Gloria) ett par gånger till en mycket duktig älgjägare och han är van med Karelare för dom har haft uppfödning på denna hundras tidigare. Och denna jägare har beundrat våran Gloria många gånger uppe i älgskogarna när han har tagit med henne ut på älgjakt.
Han har talat om till mig och uffe att hon är en jäkla bra älghund och detta är vi mycket glada över att få höra!


Nu är det bara ett par dagar kvar tills Gloria ska röntgas oj man är lite pirrig i magen men det är bara att hålla tummar och tassar på att det kommer att bli fina resultat. Har även bokat tid för henne för ögonlysning det kommer vi göra på henne samma gång när vi är ute på Djurkliniken.
Är så himmla sugen på att ha valpar här hemma i stugan då kommer det att bli svart/vita små lurviga saker men vi får se vad resultaten säger först på Glorias röngen.

 

Jag ska försöka att det inte ska bli så himmla långt mellan gångerna på mitt bloggande för det har varit dåligt på den fronten för mig. Men tyvärr så har jag ej haft tid eller lust att blogga har haft så mycket annat för mig/ kramisar till er alla från kakan med spårnäsorna.

Av Elisabet - 17 november 2012 16:15

   

Våren 2013 kommer jag och min man Uffe ha en eftersökskurs över en helg.
Vi kommer att lära ut grunderna i viltspåret för att få en bra eftersökshund.
Min man Ulf är utbildad viltspårsdomare och vi har stor erfarenhet av praktiska eftersök.
Vi har även hållit i viltspårskurser åt olika hundklubbar och alla deltagarna har varit mycket nöjda över kurserna vi har hållit i.


Vi håller med klövar, blod och det kommer även att finnas spårsele och spårlina till den som vill låna detta av oss. Vi kommer även att bjuda på kaffe och fika till kursdeltagarna.


Det kommer att bli mycket praktiskt då vi kommer att träna på uppe i skogen, så det är viktigt att man har kläder och stövlar för olika väderlekar.


Alla hundraser är varmt välkomna att delta på denna roliga och händelserika viltspårshelg!


Först till kvarn gäller! Begränsat antal platser! Brukar bli fullsatt rätt så fort.


Anmälan är bindande.


För mera info om kostnad m.m kontakta oss på mejl eller så kan ni ringa:
Hem 0911-373 04 el.
Ulf 070-346 65 77 el.
Elisabet (Kakan) 076-138 97 45


Varmt välkommna alla ni som känner er sugen på att träna upp båder och eran hund i viltspåret. / Elisabet (Kakan) och Ulf Viklund, Piteå.



   
     
 

 
 
  
 
 
 
   
 
 

Skapa flashcards