Bölegårdens blogg

Alla inlägg under december 2012

Av Elisabet - 30 december 2012 19:02

  Herrejösses vad tiden går fort snart är år 2012 slut och då går vi in i år 2013, med nya utmaningar med både jobb och olika aktiviteter med hundarna. Men det kommer att bli himmla kul även år 2013! Man ska titta och planera framåt ej bakåt.

I förra veckan var ju jag och min spårkollega ut och letade efter en liten valp som hade sprungit bort kvällen innan. Satte ut efterlysning på min Fb- sida om att vi ville ha all tänkbar hjälp för att hitta denna lilla valp, som är strax över 4 månade gammal, så att den skulle få komma hem till matte och husse.

Tänk det var rätt mycket folk som hjälpte till i letandet och även dom som ej har hund /hundar ställde upp och kollade av lite olika områden dom hade då telefonkontat med mig via min mobil. Vill här tacka så himla mycket för all den hjälp som vi fick av er, goa mäniskor som var så himmla gulliga och ställa upp, fast det var under julhelgen. Ni är värda ett stort fång rosor ni som var ute och sökte med oss denna dag, vet då villka jag menar när jag ger er en mycket stor eloge för detta!

Ifredags var jag då ner till RTJ och jobbade ett par timmar och då kom jag på iden att man skulle öppna en grupp här i Piteå området för just bortsprungna hundar. Läs mera om inlägget tidigare som jag har skrivit. Vi behöver mycket folk både med och utan hundar som kan tänkas att ställa upp inom kort varsel när någon kontaktar mig via mobilen eller hem telefonen att dom behöver hjälp med att hitta sin hund /hundar som har sprungit bort. Som dom flesta vet så ibland måste man söka av stora områden och det är himmla jobbigt om man då bara har 1 eller 3 hundar tillgängliga för dom blir helt slut av att hålla på att jobba på så därför är det mycket bra att man även kan ha hundfolk som man kan ringa ut till om det skulle behövas.

Nu är det ju så tyvärr att det är nyårsafton i morgon ( måndag) så mycket viktigt som man måste tänka på då det är att även om man inte har någon hund eller hundar som är rädd för raketer mm så måste man hålla dom kopplade för det kan gå så himmla fort att dom springer sin väg och sedan är dom försvunna! Då ringer det folk eller så sätter dom ut på sina Fb- sidor att deras hundar har försvunnit pga att det är någon som har smullit av en raket eller liknande...

Nu har jag ej tid att skriva mera men ni ska ha det så bra med era nära och kära under nyårshelgen och tänk på en viktig sak det är att gå ut och gå med sin hund/hundar på långpromenad mitt på dagen i stället för kvällen för det är alltid någon som fyrar av någon raket tyvärr/ Kramisar till er alla från kakan med flock.

Av Elisabet - 29 december 2012 11:51

 

Hejsan gott hundfolk!
Jag kom på en ide i går när jag jobbade nere på RTJ... Det är att starta upp en frivillig grupp för hundar som har försvunnit. Så vi behöver frivilliga som kan tänkas att hjälpa till när någons hund har försvunnit här runt Piteå området. Det spelar ingen roll om man har hund eller inte alla är då mycket varmt välkommna för att delta om det skulle behövas. Ibland så ringer det folk på min mobil och vill så gärna att man ska komma och hjälpa till med att söka efter någons försvunna hund. Men oftast har vi varit för lite folk för att kunna söka av olika områden, så det behövs faktiskt mycket folk för att söka av olika områden för just detta syfte.
Jag ringde min mycket goa och roliga spårkollega Kotten igår och berättade om detta och vad hon tyckte om det. Kotten tyckte att det var en mycket bra idé! För vi behöver faktiskt något sånt här i Piteå området, för det är mycket hundar i olika åldrar som bara försvinner utan anledning.

Ni som har hundar och vill hjälpa till om det skulle behövas kan höra av sig till mig. Det spelar ingen roll villken hundras man har, liten som stor är varmt välkommna att delta. 
Kommer att göra upp en lista här hemma på just spår/sök hundar och även dom som ej har hundar.

Det jag och Kotten behöver för uppgifter är:
Erat mobilnr och namn (så att vi kan nå er om det skulle bli utryckning för att söka någons hund).

Hade även tänkt att man kunde träffas någon gång ibland över en kopp kaffe så att man får lära att känna varandra och byta lite olika erfarenheter med varandra.

Om detta skulle vara något för er så kontakta mig på telenr: 0911-373 04  el. 076-138 97 45.
Eller så skickar ni bara in ett meddelande på min Fb- sida.

Ju fler vi är som kan hjälpa till dessto bättre är det ju faktiskt!


/ Mvh Elisabet (Kakan) Viklund.

Av Elisabet - 16 december 2012 22:01

Igår var jag och gubben in och handlade lite julklappar och lite annat smått och gott, men när vi skulle in till stan villket snö oväder det var man var tvungen att åka i snigelfart igenom snan man såg nästan ingenting och på råga på allting så blir man ju snöblind.

Igår kom en mycket go kompis till oss och hälsade på det var Cristel som har Milo från Munksund, tänk om det fans lika mycket folk som Cristel som kunde vara glada och spralliga som hon man blir så himmla glad när man träffar denna goa tjej.

Kommer att hämta lite saker till våran friskvård som vi har på mitt jobb, har haft så jäkla tur att jag har raggat ihop mycket fina saker som vi ska ha och lotta ut som priser på jobbet mitt. Dom på jobbet tycker nog att jag kan vara lite tjatig på dom ibland när jag talar om att dom kan gå ut och röra på sig för det mår man alldrig dåligt av och jag har börjat att se lite resultat av en del jobbarkompisar att dom mår faktiskt mycket bättre av att gå ut och röra på sig.

Vi kommer att fira jul hos min systerdotter Johanna med sin sambo Robert det kommer att bli mycket trevligt.Blir att äta mycket god mat och fika till efterätt om man nu orkar, sedan under mellandagarna ska vi till Jonas och Emma ut till norrfjärden och äta och ha trevligt.

Försök nu att ta det lite lungt före jul för jag vet att dom flesta jäktar med det ena och det andra så här före jul.

Ni ska ha en mycket trevlig julhelg på er allihopa och passa på även och vila upp er med era nära och kära och ha det trevligt!

GOD JUL ÖNSKAR VI ER ALLA FRÅN OSS PÅ BÖLEGÅRDENS KENNEL!

Av Elisabet - 9 december 2012 16:41

Oj vad det har kommit mycket snö ute hundarna dom bara älskar att vara ute i snön och leka.

Jag kommer att plocka fram hundpulkan snart då ska jag låta lite av våra hundar få dra denna hundpulka med tyngd detta är ett mycket bra moment för hundarna när dom ska få jobba av sig lite.


Här planerar vi för fullt inför julhelgen men kul kommer vi att ha det, måste iväg och komplitera ihop lite julklappar till våra nära och kära och även hundarna ska få julklappar av oss denna jul med så nog har dom varit snälla alltid.


Jag har beställt 2 st skit snygga jackor till mig och gubben ( uffe) av Jenny på Bamses Bollar Bägge jackorna kommer då att vara röda med lite inslag av svart och bakom ryggen ska det då vara en bild på en Karelisk Björnhund och längst ner på jackorna kommer vi ha vårat kennelnamn på. Nu är det lång leveranstid på detta men om man väntar på något gott väntar man aldrig för länge.


Nu fick jag tyvärr ej ledigt under mellandagarna som jag hade sökt men det gör ju faktiskt ingenting för man kommer att bli ledig så pass mycket i allafall under jul och nyår.


Uffe har satt upp våran julgran och pyntat den så fin nu i morse så nog har man julstämmning här hemma alltid.


Ni ska ha det så mycket bra / Kramisar till er alla från kakan med flock


 

 

     
     

Av Elisabet - 2 december 2012 17:57

  Lilla Sera


Tänk var underbart det är att ha en valp i huset. Nu var vi hundvakt till Sera idag när matte Ulla och husse Thord skulle på barndop. Tänk vad gammlingarna Zacke och Fixa blir glada när det kommer småttingar in i stugan våran dom blir som valpar på nytt igen det är så underbart att se dom busa med en valp på 5 månader gammal.


Svärdotten emma med jonas och gammel Qvinny kom och hälsade på oss i dag när vi var valpvakt dom var så himmla sugen på att kika på lilla underverket Sera idag. Vi gick ut med lite hundar idag på en liten sväng passade även på att träna lite lydnad på Sera oj hon var kalas duktig hon lyssnade på vad jag sa till henne. Nu kan man ju inte träna dom små en längre stund så det vart en kort stund vi tränade henne och den andra söta valpen ( fast han är skit stor är han bara 5 månader gammal med) det var då en Grand Danois.


Vi får väl se om nu snön får vara kvar som kommer nu jag har skrivit tidigare att jag är så himmla glad att inte snön har kommit än men jag måste erkänna att nog blir det mycket ljusare ute när snön har kommit.

På tisdag ska vi med jobbet och käka julbord ute på Framnäs oj vad man längtar dom har kalas bra mat där ute.

Nu har jag ej tid att skriva mera som vanligt men ni ska ha det så himmla bra/ kramisar från kakan med flock

Ovido - Quiz & Flashcards