Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 8 maj 2013

Av Elisabet - 8 maj 2013 12:02

Tack Carola Wallstål för bilderna!

                                 
Jag är så mycket nöjd över denna eftersöksdag som vi hade i lördags och våra kursdeltagare dom var även mycket nöjda men det ska vara så om man går på kurs / utbildning man ska vara nöjd när man åker hem för dagen.

Snart kommer ju jag och gubben ha våran viltspårshelg med ett gäng roligt och glatt gäng hundfolk oj vad man längtar tills man får träffa dom igen och deras hundar. Jag hoppas att då när vi har våran kurs helg att vi får vackert väder ute bara det inte då rengnar men som man brukar säga det finns ej dåligt väder bara dåliga kläder ( he he he).

Jag var ju ut på ett träningsspår med Lilly i söndags oj vad hon fick jobba på uppe i skogen men hon fixade detta och hittade sin klöv när vi kom fram till spårslutet. Hade dragit klöven på hårt underlag ( skogsväg) och det är bland det svåraste för en hund att spåra på. Men det är kul med nya utmaningar man ska ju inte träna det hunden kan redan och i sådana fall är det bara att hitta på olika svårigheter om man har en hund som älskar att få jobba.

Kommer att ta Lilly och Rataxen någon dag under helgen upp i skogarna här i byn för spårträning nu jobbar jag ju i helgen. Och på lördag ska jag och uffe ha möte här hemma inför det fasta viltspårsprovet som en av våra hundklubbar ska ha sista helgen i denna månad.

Man har ju lite fulltecknad i sin almenacka men det är bara att försöka att klämma in lite ledig tid över för träning av hundarna.

Våran goa vän Carola Wallstål även hon har fullt upp med jobb och träning av hundar men om man brinner för något så kan det ju bli lite fulltecknad i almenackorna ( he he he).

Jäklar vad man längtar tills man ska upp med Lilly igen uppe i skogen och träna henne. Nu har jag henne ju under utbildning det är mycket för henne att lära sig i spåreriet men min tanke är att jag ska försöka att få henne lika duktig som eftersökshund som våran Zacke är. Men det ligger många timmars träning på det och även praktiska eftersök men man ska inte ge sig. Nu kan hon vara het ibland när hon ska upp i skogen och jobba så det håller jag på att träna bort på henne. Jag ser mycket i henne som Zacke var när han var yngre även han var het i spåret men med tiden fick jag ner farten på honom men som sagt var det är många timmars träning som ligger bakom detta.

Ni ska ha det så mycket bra på er allihopa / Kramisar kakan med flock.

Skapa flashcards