Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 24 maj 2013

Av Elisabet - 24 maj 2013 10:39

  Imorgon ( lördag) har vi det fasta viltspårsprovet som ssrk/ piteå har varje år, och det kommer att bli mycket kul att få träffa mycket glatt hundfolk det kommer även att komma hundfolk från vårat grannland Findland det ska bli kul att få träffa dom med.


Jag har haft så himmla mycket att göra dom senaste veckorna så man är som helt slut men kul är det annars så skulle man inte hålla på som jag gör. Det har bara varit jobb. tränat hundar, sovit och bakat fika till hundfolket som vi har bjudit på till dom.

Nu är jag då 4 dagars ledig och efter provet så måste jag nog ta mig i kragen och ladda upp batterierna så jag blir pigg, ska försöka att ha en vilodag på söndag eller måndag då ska jag inte göra ett smack bara vila upp mig och må väl. Det är mycket folk som vi känner som har talat om för mig att jag måste ha lite vila i mellanåt det kan bli för mycket annars så det är väl bäst att höra vad våra goa vänner säger till åt mig.


Igår ( torsdag) kom våran yngsta son Jonas med sambo Emma hit och lämmnade av en mycket fin morsdagspresent till mig från dom och hundarna. Det jag fick var en mycket fin blommsteruppsättning med en påse mycket fin choklad i och även Trisslott. Man blir så himmla glad när man blir uppskattad tack snälla rara Jonas och Emma för den mycket fina presenten jag fick av er igår och det behövde jag.


Sent en kväll här i veckan gick jag med Lilly på ett träningsspår som hade legat ute i ett par dagar.
Hon var kalas duktig när hon gick detta spår med tanke på hur torrt det är uppe i skogen och det var även varmt ute på kvällen när jag gick och tränade henne. Där hon gick och spårade så dammade det lite här och där så nog är det himmla torrt uppe i skogarna. Efter hon hade gått sitt spår klart så gick hon och jag ner till lagunen så hon fick bada och det var mycket uppskattat av Lilly man såg på henne att hon tyckte att det bara var så himmla skönt att få svalka av sig efter jobbet hon hade gjort uppe i skogen.

Idag (Fredag) har man en hel del att stå i och greja på. Gubben (Uffe) kommer att jobba fram till ca kl 14,00 idag sedan direkt efter jobbet så får han åka till 2 st företag och hämta ut sponsorpriser som vi ska ha tills i morgon ( lördag) när det är prisutdelning när alla hundar har gått sitt prov med sina hundförare.
Sedan efter han har hämtat dessa saker får han nog passa på att åka och handla för det vi ska ha i matväg mm i morgon till provet för mat och mm måste man ju ha när man jobbar på uppe i skogarna för man blir ju så himmla hungrig.

Sedan ska vi bara byta om när uffe kommer hem sedan bär det av upp till spårskogen för att lägga ut öppenklass-spåren som vi ska ha i morgon. Vi kommer att möta upp lite hundfolk där ute i skogen på eftermiddagen / kvällen då ska dom ha sina klövar och blodflaskor för att dom ska även då bloda ut sina provspår. Tänk villket gulligt hundfolk man har som ställer upp som spårläggare år ut och år in ni är guld värda ska ni veta. Utan er skulle vi inte kunna ha vårat fasta viltspårsprov som vi har varje år.

Jag kommer nog att försöka att uppdatera bloggsidan på söndag under dagen/ eftermiddagen kommer då att skriva in hur det har varit på vårat prov men vi brukar oftast ha det mycket trevligt och roligt på våra prov här i piteå.


Ha en bra helg på er allihopa / Kramisar kakan med flock.

Skapa flashcards