Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Elisabet - 26 maj 2013 18:46

 
Rataxes, Ägare: Rebecka Bergman, Piteå. Hundförare: Elisabet (Kakan) Viklund, Piteå.

Här kommer protokollet för viltspårsprovet Rataxen gick på lördagen den 25/5, 2013.


Spårningsförmåga: Utmärkt
Tempo: Lämpligt

Spårtid: 17 minuter
Provförlopp: Tar snabbt an spåret.

Klarar sträcka 1.
Vinkel 1. ua.
Sträcka 2 lite kryssande.
Vinkel 2. Klarar med ringning.
Från sträcka 3 till spårslut utan problem.
En hund som spårar i behagligt tempo.


Godkänd i viltspåret!

Domare: Bengt Hällström

Av Elisabet - 26 maj 2013 12:56

Nu har SSRK/ PITEÅ haft sitt fasta viltspårsprov här i piteå.
Vi har haft helt underbart väder ute men det har varit så vansinnit varmt och även torrt uppe i skogarna så alla provhundarna som gick på detta prov har gjort ett kalas jobb med sina hundförare.


Vi vill även tacka den lilla tappra skaran som hjälpte oss med detta prov och det är vi mycket tacksamma.

Nu vart det lite olika resultat allt från 0- pris till en del hundförare som fick SEVCH på sin hund det vart även en del 2- pris till en del hundar.


Jag hjälpte uffe att gå med domarna för att avlösa honom som spårläggare men man kände där på eftermiddagen hur slut man var både i kroppen och knoppen men vi har haft super kul på detta prov.

Fått träffa mycket nderbart och roligt hundfolk oj va vi har skrattat och pratat hundar.

Grattis till er alla som gick på detta prov oavsett villket resultat man fick ni gjorde det bra i värmeböljan med era hundar.


  SEVCH blev utdelad till: Stenlyans Dance Under The Zky, Golden Retriever, Tik, Ägare: Iris Sandström
Domare: Bengt Hällstöm

  Bästa Spår Ekipage i öppenklass blev + tog även hem ett SEVCH! Vainuveturin Akkavalta, Dvärg tax, tik, Ägare: Nina Joki
Domare: Bengt Hällström

   Bästa Spår Ekipage Anlagklass var: Rondeus Quaking Quail, Labrador Retriever, Hane, Ägare Agneta Medeström och Patrik Larsson.


Jag gick ju med Rataxes svärdotten Rebeckas, B hund och han vart godkänd i viltspåret och jag och matte Rebecka+ sonen Jonny vart super glada över detta. Det kommer att komma in en bild med Rataxen när han har sin fina rosett med matte Rebecka kommer även att skriva in Rataxens kritik som han fick igår på provet men mer om detta kommer att bli i morgon ( måndag).

Jag gick även med Lilly på detta prov och jag vart super nöjd över hennes jobb uppe i spårskogen även i hennes spår var det super torrt det var lite blött här och där. Hon hittade en surhåla ( liten myramark) som hon svalkade sig i och då sa jag högt jippi nu kan matte passa på att svalka sig lite sagt och gjort så gjorde jag detta men klantiga jag fasnade med min stövel jag satt fast som bara den. Var tvungen att ropa på domare Bengt att han skulle hjälpa mig för jag satt fast där jag stog ( he he he) detta är typiskt mig men loss kom jag tillslut.
Domare Bengt var tvungen att ta tillbaka Lilly en gång så hon fick ett 2- pris igår men jag är mycket glad över detta i allafall.

Ni ska ha det så mycket bra allihopa. Och i morgon kommer det att komma in en bild på Radaxes och kritiken som han då fick igår. Man blir så mallig när man läser pappret./ Kramisar från kakan med flock

Ovido - Quiz & Flashcards