Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 10 juli 2013

2 hela vilodagar!

Av Elisabet - 10 juli 2013 12:31

Dessa hundhalsband är till Lilly, Argo och Elvis.  Det är A-C Johansson som har sytt dom åt oss.

Nu ska jag ha mig 2 hela vilodagar utan att det ska vara hundar som ska tränas eller provhundar som ska gå på rörligt viltspår som uffe ska döma nu blir det hel vila för mig ( he he he) ska i allafall försöka.


Igår ( tisdag) hade uffe 2 finska hundar som han dömde i öppenklassen på rörligt viltspårsprov.
Men innan vi åkte ut till provplatsen så hämtade vi upp Rebecka Bergmans mamma hemma i Lillpite för vi behövde en tolk som kunde finska. Oj villken gullig och rar mamma Rebecka har det kändes som man har känt henne i flera år hon är värdens mysigaste mäniska. Man blir ju bara så glad när man få träffa nytt folk både med hund och utan hund och framförallt när dom är mycket posetiva till allt.

Nästa gång Rataxen ska ut till Yttersta för att gå ett träningsspår kommer vi att hämta upp Rebeckas rara mamma hemma i Lillpite så får hon se hur ett viltspår ser ut när man tränar hund / hundar i detta kommer även att ta med kaffe och fika för även våran fika stund uppe i skogen är viktig ( he he he).


Efter vi hade haft prisutdelning igår till dom finska hundarna så kom Vivi, G från våran by här hemma och hämtade upp mig ute i Yttersta där jag hade bestämt möte med henne. Nu skulle en av hennes Vorterh- hundar som är en unghund få prova på ett öppenklass-spår det var då lilla Bruno ( det var ett träningsspår han och matte Vivi fick gå med mig igår). Han och matte Vivi var ju super duktiga igår på spårträningen som jag hade med dom. Så nu kommer lilla Bruno att fortsätta med spårträningar i öppenklassen med matte Vivi.


Sedan när dom hade gått sitt spår klart så tog vi oss en kaffeslurk och fika och jag gick igenom hur lilla Bruno har gått i hela sitt spår och det var ju faktiskt ua igenom hela spåret med matte Vivi bra jobbat på er.


Sedan bar det av hem i ett par timmar för att få lite vila sedan kom Jonny och Rataxen ( Grand danois) och hämtade upp mig för nu bar det av upp till storskogen igen för spårträning i öppenklassen med kalven ( Rataxen).
Han fixade rutan på en gång och hade även gjort ett litet svårare spår åt honom i måndags eftermiddag när jag la ut detta spår. Han fick gå på hårt underlag ( typ skogsväg) i ca 10 meter sedan in i skogen men det fixade han lätt som en plätt. Han spårade mycket målmedvetet fast det var himmla torrt på sina ställen och återgången fixade han lätt sedan kom vi ner till en myra och han tyckte att det var lite äcklit att gå där och även över 2 st bäckar men även detta fixade han i gårkväll. Så kom en mycket lycklig Rataxen fram till spårslutet där hans belöning låg och det var älgklöven det.


Så även igår var jag mycket nöjd över hundarnas spårningsarbete uppe i storskogarna.


Något som är super viktigt att tänka på när man tränar hund / hundar det är att man ska jämt ha posetiv träning med dom. Hundarna ska tycka att det är kul att få jobba med sin hundägare / hundförare.


VIKTIGT ÄVEN HUNDEN/ HUNDARNA KAN HA EN DÅLIG DAG DETTA MÅSTE MAN HA I ÅTANKE NÄR MAN TRÄNAR DOM.  VIKTIGT ÄR DET OCHSÅ OM HUNDFÖRAREN KÄNNER SIG PÅ SKIT DÅLIGT HUMÖR JUST DEN DAGEN DET VAR TÄNKT ATT TRÄNA HUND, SNÄLLA TRÄNA INTE ERAN HUND/ HUNDAR DÅ VÄNTA TILL EN ANNAN DAG I STÄLLET FÖR DJUREN KÄNNER PÅ SIG OM MAN ÄR UR GÄNGORNA.

/ Kramisar kakan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Skapa flashcards