Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 14 juli 2013

Av Elisabet - 14 juli 2013 21:43

I lördags kväll var jag och sonen Jonny på ett träningspass med Radaxes ( Grand danois) uppe i spårskogen. Är mycket nöjd över spårningsarbetet som han utför han tycker att det är ju bara så himmla kul att få jobba både med knoppen och kroppen. 


Omdöme på Radaxens spårningsarbete ( träningsspår) uppe i stor skogarna här i piteå:

Tog an spårstarten direkt (det är ju rutan i öppenklassen) han gick ua igenom hela spåret.
Skottprövningen är godkänd.

     

Terrängen började med en mycket torr hed sedan kom vi ner till en myra och även detta fixade han ( annars så brukar rataxen tycka att det är lite äcklit att gå på en blötmyra ha ha ). Sedan kom vi till fast skogsmark och återgången fixade han med en liten ringning.
Satte ner han vid skottplatsen skytten ( sonen Jonny) han smällde av ett skott med start pistolen Rataxen satt kvar och inväntade mitt kommando på att få spårs. Sa spåra till Rataxen han fick gå ca 10 meter eller liknande satte ner honom igen för passivitetträning ( han kan bli lite fartig ibland) där fick han sitta i ett par menuter sedan sa jag kommandot spåra igen till honom och han spårade fram till spårslutet där viltdelen ( älgklöven) låg.

Nu brukar jag träna in hundar som är lite fartiga efter skottprövningen med passivitetträningar och detta brukar faktiskt att hjälpa men man måste nöta i detta moment på hunden / hundarna.

Har gjort ett litet spåruppehåll med våra andra hundar ( tikarna) här hemma i stugan för dom ska sätta igång att löpa och dom brukar strax före löp bli lite virriga när man ska träna dom då tycker jag att det är bättre med att göra ett litet uppehåll med spårträningarna på dom man kan ju faktiskt hitta på andra saker med dom i stället under tiden som dom tycker är kul att göra.

Även i lördags var det 3 finska hundförare som skulle gå på ett rörligt viltspårsprov med sina hundar här i piteå. Uffe dömde dessa finska ekepage, 2 av dessa hundekepage fick då sitt SEVCH på sina hundar och den 3 hunden fick en 2- pris av uffe men dom var super nöjda efter provet som Uffe dömde dom i. Vi åkte hem till oss här i byn för dom ville köpa rosetter av oss till sina hundar och gissa vad vi fick av dom finska hundägarna jo 1 flaska Hjortronlikör denna likör flaska kommer vi vänta med att öppna till ett senare tillfälle.

Jag gjorde ju illa mig i min fot i fredags ( vaden) när jag skulle hjälpa gubben ( uffe) att lägga ut provspåren till dom finska hundarna. Jag är ju så himmla klantig ibland men det är ju himmla tur att jag ej har brutit något än när jag har varit uppe i skogarna och lagt ut spår. Måste försöka att ta det lite lungt så jag får vila min onda fot men det är ju himmla svårt att göra det när man har mycket på gång. Man ska inte känna efter för mycket av sina krämpor då orkar man inte göra något alls.

OBS. KOM IHÅG NÄR NI SKA TRÄNA ERAN HUND / HUNDAR SÅ TRÄNA BARA POSSETIVTRÄNING FÖR DET FÅR MAN SÅ HIMMLA MYCKET TILLBAKA I SLUTÄNDEN PÅ SIN HUND / HUNDAR. OCH ÄVEN OM MAN SKULLE VARA PÅ JÄKLA DÅLIGT HUMÖR EN DAG SÅ VÄNTA MED ATT TRÄNA HUNDEN / HUNDARNA TILL ETT SENARE TILLFÄLLE!

Kramisar till er alla / Kakan med flock.

Ovido - Quiz & Flashcards