Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 4 augusti 2013

Av Elisabet - 4 augusti 2013 09:43

  Igår lördagen den 3/8 - 2013 så hade Skellefteåsektionen ett inofficiellt elitspårsprov för eftersökshundar. Jag vart då erbjuden av våran mycket goa vän Lena. R om jag ville gå som hundförare till hennes spårnäsa Carter som är en gammal golden herre på snart 10 år, natulitvis så ställer man ju upp, för en sak har jag då fått lära mig sedan jag var barn det är att man ska hjälpa varanndra men tyvärr så tänker ju inte alla så riktigt i dom barnona.

Det vart 6 st statande hundar på denna tävling och vid sammlingen så vart det lottdragning jag vart sist med Carter men det gjorde ju faktiskt ingenting för när det var våran tur att starta så vart det lite molnigt och det blåste även lite på samma gång så det var ju riktigt skönt att tävla just då, men det var ju super varmt i allafall. Men Carter löste sin uppgift mycket bra så det är jag mycket mallig över. Ett tag efter det Carter och jag startade upp på hans spår så sa jag till åt Carter stanna sedan fick han sitta passiv en liten stund passade även på att vattna honom ( just detta är super viktigt att tänka på när det är varmt ute VATTNA HUNDEN). Det vart även 2 st skott efter spåret och även detta fixade Carter galant.

Dom hade lagt ut dessa spår med mycket klurigheter och svårigheter som kan faktiskt tänkas att komma när man då är ute på praktiska eftersök. En av domarna sa faktiskt till mig innan jag skulle starta upp Carter på han spår att jag skulle göra så som jag brukar att göra om man tränar sin hund eller om man är ute på praktiskt eftersök. Sagt och gjort så gjorde jag som jag jämt gör om man ska ut på praktiskt eftersök det är ju det att man måste lita på hunden och även kunna läsa av den om den spårar eller ej ( detta är mycket viktigt att tänka på). För om man är ute på praktiskt eftersök ( om man har blivit utringd) då ibland så har ju inte skytten markerat ut vars skottet tog på djuret så då gäller det att kunna lita på hunden / hundarna till 100 procent.


Åter till Carters spårning han fick super bra kritik ni kan gå in på Lenas bloggsida och läsa mera där. Alla hundarna som deltog på denna tävlig hade då gjort ett super bra spårjobb med sina hundförare uppe i storskogen fast det var varmt, torrt, pyttelite blod ( hade spårläggarna lagt ut efter dessa tävlingsspår) bra jobbat på er alla inblandade.

Det vart ett 2- pris för Carter på denna tävling men vi är ju så himmla super nöjda över denna pris valör som Carter fick igår. Det skillde sig bara med ett poäng mellan 1- pris deltagaren och Carter så då kan ni tänka er vad nära det vart innan gammla Carter vart klubbmästare i denna tävling.


Vi hade det mycket trevlig hela lördagen och fick träffa likasinnande hundfolk som älskar att jobba med sin hund / hundar. Jag tror att flertalet av dom startande hundarna används på praktiska eftersök.


Innan jag och uffe åkte hem igår efter prisutdelningen så fick våra goa hundar bada och svalka av sig oj vad dom tyckte att det var skönt. Dom vi hade med oss ner var då Gloria, Fixa och gammla Zacke. Dom var helt slut när vi körde hem hit upp till piteå igår eftermiddag.


När vi satt i bilen på väg hem igår eftermiddag så sa jag till uffe att tänk så himmla kul om även piteå sektionen kunde ha något sådant på test här hemma i piteå. Det finns mycket duktiga spårhundar här uppe i norrbotten så om man tänker efter så om man har en duktig spårhund varför traggla igenom typ bara öppenklass-spår det ska vara utmaningar med svårare spår och även hur det kan se ut i värkligheten när man ska ut på praktiskt eftersök.


Sa även till uffe igår i bilen efter tävlingen när vi satt och surrade på att det var super kul att få gå på en sådan tävling och även att när jag brukar göra svårare spår med klurigheter och svårigheter ( det beror på hur långt en hund har då kommit i spåreriet) det dom hade nere i Skelleftieå igår på tävlingen så brukar jag göra likasinnande spår dels till våra egna hundar här hemma och även till andras hundar så det kändes himmla kul.


Här kommer det bilder från gårdagens tävling, se nedan:
               

Nu har jag inte tid att skriva mera. Ha en bra vecka på er allihopa / kramisar kakan med flock.

Ovido - Quiz & Flashcards