Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2013

Provspår i Altervattnet och annat

Av Elisabet - 20 augusti 2013 21:00

I helgen har jag och uffe varit ut till Altervattnet för att lägga ut provspåren (detta var i lördags) till provet som var i söndags. Uffe dömde 4 st mycket duktiga hundekepage som gjorde ett super jobb i sina spår med tanke på hur terrängen var där uppe i dom stora skogarna. Det var totalt 12 st anmälda hundar på detta viltspårsprov och det var då uffe och 2 st domare till som dömde 4 st hundekepage var på detta prov.


Det rengnade på lördagseftermiddagen när vi la ut öppenklass-spåren även om vi hade på oss rengnställ så var vi sjöblöta i allafall. Det jobbigaste var nog under lördagen när vi skulle lägga ut dessa spår för dels känner vi inte till marken och skogarna ute i Älvsbyn. Det var rotvältor och omkull fallna träd huller och buller så bitvis var det ju som en hinderlöpning uppe på våra spår. Det fanns även hålor i backen så det var bara att gå försiktigt och det tjatade jag på uffe men jag fasnade i en håla med min fot / ben jag skrek då till och sa ett och annat ska ni veta. Ropade till uffe att han var tvungen att stanna upp ett tag för jag var bara tvungen att kolla så jag inte hade brytit något ben ( för det kändes så det gjorde så jäkla ont) men som tur var så hade jag inte gjort det men jag har nog fått mig en sträckning på min lår för det gör så himmla ont när man ska gå. Så nu är det bara för mig att käka värktabbletter igen ( typiskt mig).


Det var visst nogra deltagare och en av domarna som under söndagen gick sina spår och även dom rammlade omkull uppe i skogen så inte är det ju bara jag ( hi hi hi).


Nu till lite annat. På söndag kommer jag att ha ett hudekipage som kommer att gå ett träningsspår i elitklassen och kommer även att ha ett annat hundekepage i öppenklassen som ska ochså gå ett träningsspår dom har jag bokat in redan i förra veckan.


Efter dessa 2 hundekepage har gått sina träningsspår på söndag kommer jag att göra uppehåll med spårträningar på andras hundar. Men det är bara att hålla koll på min Fb sida när jag kommer att ha spårträningar igen det är bara att kontakta mig för mera info mm. Mitt mobilnr är. 076-138 97 45. Varför jag kommer att ha ett litet uppehåll dels är det älgjakten snart och måste även klämma in ledig tid över våra egna hundar här hemma för spårträning och även för våra svärdöttras hundar, så detta är prio 1 för tillfället.


Tänk snart kommer jag att ha semester den startar den 2 september och 2 veckor framåt och den längtar jag efter som bara den!

Uffe kommer att ta med våran underbara och mycket duktiga älghund, Karelaren Gloria ut på öarna så hon kommer nog att få jobba på bra där ute. Har redan bokat in ett mycket duktigt eftersöksekepage som kan komma ut på öarna om det skulle behövas. Nu har även Gloria ochså spårat och gjort eftersök ute på öarna tidigare men det tar på krafterna både som hundförare och hund att gå i denna terräng där ute. Det är därför jag har bokat in detta eftersöksekepage utifallatt om dom skulle behövas. Uffe och jag har redan börjat med att köpa in nya saker inför höstens älgjakter för det är alltid något som behöver att köpas in nytt.


Ni ska ha det så himmla gott på er allihopa / Kramisar kakan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Ovido - Quiz & Flashcards