Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 24 september 2013

Har haft spårträning och lite andra aktiviteter lördagen 21 / 9 och bara spårträning söndagen den 22 /9

Av Elisabet - 24 september 2013 18:18

  I lördags var vi ett litet labbegäng som träffades först här hemma hos mig och uffe sedan bar det av upp till storskogen för roliga aktiviteter och kul hade vi med mycket skratt och det är så det ska vara när man träffar goa hundvänner med sina glada labbar. Vi hälptes åt att lägga ut spårena till hundarna och jag visade även hundägarna hur mycket blod vi brukar att använda efter spåren och dom uppskattar all hjälp dom kan få för att komma igång med sina hundar i just viltspåret.

 

                          Det var då totalt 4 st labradorer i olika åldrar som kom i lördags och 2 st av dom är redo för att starta upp på viltspårsprov och det kommer att bli himmla kul den dagen dom kommer att göra det för jag är ju som en hönsmamma och natulitvis kommer jag följa med hundförana med deras hundar den dagen dom ska gå på viltspårsprov. Man ska stötta och hjälpa till så långt man kan ( jag är av den gammla stammen det är att hjälpa till om hundägarna vill det) sån har jag jämt varit men tyvärr finns det även folk som är jäklit ego dom bara tänker på sig skälva men det får man leva med jag kör på med mina ideer och ingen har då klagat på dom än vad jag vet.


Dessa 4 labradorer som gick sina träningsspår i lördags var himmla duktiga en del behöver mer träning men det kommer att bli super perfekt det här i slutänden ska ni få se. Vi hade en kanon dag uppe i stora skogen med gott fika, kaffe och vi hann även grilla korv ute och surrade på i vanlig ordning. Ett super tack brudar för träffen vi hade i lördags.


I söndags kom det ner 2 st Papillon killar som jag skulle kolla igenom i spåreriet. Först ut var det då Amadeus han gick klockrent igenom hela sitt spår och fann viltdelen ( Kronhjortsklöven) i spårslutet direkt.


Hund nr 2 var då gammla Bamse och han hade då inte spårat på 8 år ( han är 10 år gammal nu). Hade gjort ett spår i akl till honom och även gammla Bamse gick klockrent igenom hela sitt spår som jag bara hade dragit med en färsk älgskank, utan något blod i spåret ( jag med mitt minne ibland hade glömt hans delade älgklöv och blodflaskan hemma så man tar det man har) . Bamse tog vinklarna mycket bra och kom till spårslutet där älgskanken låg. Vi var så himmla glada jag och hundägaren Monica Nilsson för detta trodde vi inte om gammla Bamse men villken hund att spåra det var en fröjd för ögat att se.


Nu vet jag ej när jag har nästa spårdag under en helg men det är bara att hålla koll på min Fb sida när detta kommer att bli. Alla är varmt välkommna att delta på en rolig spårdag med sin hund uppe i skogen. Nu tar jag bara ett begränsat antal hundekepage max 4 st ej mera för det hinner jag inte.


Ha det så gott / Kramisar kakan med spårnäsorna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Ovido - Quiz & Flashcards