Bölegårdens blogg

Alla inlägg under september 2013

Av Elisabet - 9 september 2013 18:45

 

Jag hade först på lördagsmorgonen 3 st hundekepage som jag skulle ha på träning i spåreriet och även kolla igenom hundarna hur dom gick sina spår. 


  Hade då 2 st labbevalpar den ena labbevalpen Castor hade fått gå ett mycket långt spår i akl och det gick super bra så jag är himmla nöjd ( nu har han och matte fått gå rätt många träningsspår så han vet vad som ska göras) Bra jobbat på er.


  Labbevalpen nr 2 ( nu är dom bara 7 månader gammla) har alldrig gått ett viltspår tidigare men med lite hjälp så fixade denna söta valp sitt hela spår till spårslutet där viltdelen låg ( älgklöven) bra jobbat av både hund och matte.


    Hund nr 3. Han har gått många träningsspår men husse till denna hund ville att jag skulle kolla upp hur jag tyckte hans hund spårade och detta var ochså även akl- spår. Denna hund är då start klar för att starta upp på ett rörligt viltspårsprov och husse Lars vart super glad när han fick höra detta av mig.


Under tiden jag hade labbevalpen nr 2 ute i sitt spår så ringde min mobil det var att dom ville att vi skulle komma ut med Irene, J hund Argo på ett praktiskt eftersök på älg för det hade varit 2 hundar tidigare och gjort eftersök på just denna älg som dom ej hade hittat för hundarna hade då slutat spåra på ett visst ställe uppe i skogen. Jag sa då till denna person som ringde upp mig att vi kommer på ett tag så dom fick då lov att vänta tills vi kom upp till detta ställe där det var eftersöket på.
När jag och Irene var väl på plats så pratade jag med skytten mm om vad skottet kan ha tagit sårlegor och även hur hundarna som har gått tidigare hur dom har gjort. Jag fick mycket bra info allt som jag behövde av denna jägare han var lungn och sansad.
Jag har varit med på många praktiska eftersök under årens lopp och då har jägaren/ jägarna varit så virriga att dom vet ej riktigt hur skottet ha gått på djuret mm så då är det bara att försöka att leta upp sårlega / sårlegor göra skottplatsundersökning mm men det viktigaste av allt det är att MAN LÄR SIG LÄSA AV SIN HUND för det är dom som spårar och använder sin nos när dom ska ut och jobba på uppe i dom stora skogarna.


  Åter till Argos spårning på det praktiska, vi gick fram till skottplatsen Argo fick snusa där älgen hade varit och sedan sa jag till honom att spåra och det gjorde han, tog lite pauser imellanåt för att vattna både mig och hunden ( det var super varmt ute och torrt uppe i skogen) så detta tar på både på hund och hundförare på krafterna därför måste man ha tillgång till flera eftersöksekepage om det skulle behövas.

Vi kollade ochså gps som skytten hade med sig så Argo hade ochså gått samma spår som hundarna tidigare hade då gjort men efter ett tag så vek han av till höger och satte igång att spåra och spårade gjorde han sedan vart det tvärt slut. Sedan bestämde skytten och jag att vi skulle avbryta detta eftersök för detta skott på älgen hade då blivit bom på annars så skulle faktiskt hundarna ha hittat denna älg för så pass rutenerade är ju dom faktiskt men så kan det gå ibland när det är jakt.

Både hundförare och även hundarna ( alla inblandade i detta eftersök) vi var helt slut på lördagskvällen . Men vi var då himmla nöjda över hundarnas spårjobb uppe i den stora älgskogen.


I söndags åkte uffe och jag ut och släppte Gloria för träning på älg på en av jaktmarkerna uffes jaktlag har då. Man såg även där med när vi gick ut på myrmark att det var mycket torrt ( det brukar vara nästan sjö där i denna myra men ej denna gång) så nog är det torrt uppe i skogarna. Vi var ute med Gloria i ett par timmar och vi vart då himmla nöjd över henne. Hon har ett mycket bra sök när hon är ute vi kollade hundpeijlen då var hon lite mer än 2 kilometer i från oss, efter ca 40 minuter kom hon tillbaka till oss för att kolla in läget och vi satt och drack kaffe och hade det mysigt ute på myran gubben och jag. Passade på att vattna upp Gloria sedan fortsatte vi att gå då stack hon i väg igen hon fick vittring antagligen på älg för både jag och gubben kollade i myran där hon stog och luktade lite först innan hon stack i väg och det var färska älgspår. Sedan efter en lång stund kom hon tillbaka till oss igen.


Det höll jag på att glömma att skriva in, dom sköt en 10- taggare ute på öarna för Gloria i onsdags datum 4 /9, Då var det en mallig husse som ringde hem på eftermiddagen. Ni ska ha det så gott allihopa / kramisar kakan med spårnäsorna

Av Elisabet - 6 september 2013 11:20

                                                              Leja (Bölegårdens Four Roses)

Nu är det älgjakt för fullt ute på öarna för uffe och gubbarna. Nu vet jag ej än riktigt hur många dom har skjutit men det har då varit bra med älg där ute där dom jagar. Det blir mycket bra att få fylla upp våra frysar här hemma med älgkött. Kommer även be uffe att spara lite älgskinn till mig för detta behöver jag / vi på våra spårträningar.


Gloria (karelaren) fick komma hem i onsdags eftermiddag hon var då helt slut lilla gumman och skitig så då bestämde jag och uffe att hon skulle få komma hem och bada ( för det luktade skunk om henne) och hon var även helt slut. Hon och uffe åkte ju ut till öarna redan i lördags så nog tar det på krafterna på hundarna och ligga ute i flera dagar på öarna.
Och i måndags så gick start skottet för älgjakten så nog är det mycket liv och rörelse uppe i skogarna nu när det är älgjakt. Uffe ringde ju hem på onsdagseftermiddagen och medelade mig då att dom hade skjutit en 10 taggare för Gloria och gissa vem som har varit mallig över detta.


Vi får se villken dag gubben har tänkt att komma hem från öarna men inte går det någon nöd på mig här hemma jag har det så mycket bra med hundmaffian.


Jag har så mycket annat att göra i morgon ( lördag) kommer vi ha en viltspårsdag uppe i skogarna det kommer då totalt 4 st hundekepage på detta och jag tycker att det räcker med det antalet för det tar sin tid i allafall när man har spårdag uppe i skogarna. Det blir då 2 st valpar ( dom är ca 7 månader gammla bägge 2) och 2 st vuxna hundar så detta kommer att bli himmla kul. Kommer att ta kort uppe i spårskogen i morgon när vi är där uppe och tränar hundar så det kommer att sättas ut bilder på min Fb sida och denna bloggsida.

Nu ska ni ha det så mycket bra / kramisar kakan med spårnäsorna.

Av Elisabet - 4 september 2013 12:26

Vi hade spårträning och lite annat uppe i storskogen tisdagen den 3 /9. 2013. Oj villken underbar dag vi hade uppe i skogen i tisdags i vanlig ordning och kul hade vi.
Nu hade vi lite valpträning uppe i skogen svärdotten Emma. N kom ut med lille Castor på 7 månader och han fick både busa med syrrans ( sussis) lilla gula söta labbekille Django på 8 veckor en stund.

 

Sedan tog jag och lånade Castor för att jag ville se hur han skulle göra om någon annan tog han i spårlinan när han skulle gå sitt fulla spår i akl och det gick mycket bra det vart ua igenom hela spåret för Castor och han hittade viltdelen direkt i spårslutet. När man tränar hund / hundar i viltspåret så är det även mycket viktigt att tänka på att man lär hunden att även någon annan kan ta den när hunden ska ut och spåra. Det kan ju faktiskt hända att hundföraren ganske gör sig illa uppe i skogen då är det mycket bra att man då har lärt hunden att någon annan kan ta över och gå med den istället när den ska spåra, så tänk på detta när ni tränar era hundar.

 

Även syrrans lilla labbevalp Django fick gå ett litet valpspår i ett par meter, han snusade sig fram till klöven den lille.
       
   
Jag fick även fina paket av brudarna och jag får tacka så himmla mycket ni skämmer bort lilla mig ( hi hi hi). Fick av svärdotten Emma N ett mycket fint ljus och den har jag satt uppe på en hylla här hemma med andra fina hundpriser som jag har fått i viltspåret på våra egna hundar när jag har tävlat med dom i spåreriet.
Av min spårkollega Kotten fick jag en mycket fin labrador t-shirt, ett mycket gulligt labbe kort+ en mycket fin labrador almenacka för år 2014 ett supeer tack brudar för dessa fina saker.


Ha det så bra allihopa/ Kramisar från Kakan och hundgänget

Av Elisabet - 2 september 2013 18:45

I söndags (1/9) fick Rataxes ett mycket långt träningsspår i öppenklassen. Han är så himmla kul att gå med i spåreriet och det bästa av allt det är när man ser hunden / hundarna när dom tycker om att jobba uppe i skogarna. Även på Rataxen vart det ua igenom hela hans spår och Rataxen hittade då sin viltdel ( älgklöv) direkt så det var en mycket mallig hund som gick till bilen med mig. Vill tacka svärdotten Rebecka att jag får låna din hund och träna upp honom i spåreriet som han tycker är så himmla kul att hålla på med. 

Här kommer lite bilder från spårträningen med Rataxes:

                 

Ni ska ha det så himmla gott allihopa / Kramisar från kakan med spårnäsorna

Av Elisabet - 1 september 2013 09:15

I lördags den 31/8, 2013 åkte jag iväg med 2 st tjejkompisar på ett rörligt viltspårsprov som var ute i Sikfors ( piteå). Domare för dagen var då Hans Lindberg, Övre norrlands taxklubb.

Vi hade kalas väder hela dagen och vi hade det även mycket trevligt uppe i dom stora skogarna.

Hund nr 1 som startade först i sitt öppenklass-spår, det var Amadeus (det var debutspåret för honom i öppenklassen).

Omdömet på honom vart så här:
Startar bra fram till vinkel 2 där återgången är, blir ett långt stop ( tappt)+ oklarad, ett domaringripande. Resten av spåret ua finner viltdel direkt. Nu rammlade Monica uppe i skogen och gjorde illa sig. Så efter v-2 vart det hundförarbyte ( jag hoppade då in och tog Amadeus resten av spåret). Det vart ett 2:a pris till Amadeus och matte Monica, bra jobbat på er uppe i stor skogen.
 
Monica Nilsson och Amadeus fick ett 2:a pris. Domare: Hans Lindberg

Hund nr 2 som startade i öppenklassen var den gula labbekillen Argo, Ägare Irene Johansson, Älvsbyn. Nu var jag hundförare till denna hund på detta prov.
Omdömet på Argo vart så här:
Tar snabbt an spåret med ett tempo som är snappt men hundföraren har passivitet då och då men det stör honom inte ett dugg. Väldigt duktig och noggran när han spårar. Finner viltdel direkt. Bägge hundarna är godkända på skottprövningen. Tack Irene J och Monica. N för en underbar och rolig lördag med bra resultat uppe i dom stora skogarna.

   

Irene Johansson och Argo med mig (Elisabet Viklund) som hundförare fick ett 1:a pris. Domare: Hans Lindberg

Ovido - Quiz & Flashcards