Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 12 oktober 2013

Av Elisabet - 12 oktober 2013 19:30

Det var då 2 st öppenklasshundar och 1 st hund i akl och även ett hundekepage som visade hur ett eftersök kan gå till.


OBS
 Detta var då träningsspår.

Hund nr 1 var då tollaren Sally hon gick ua igenom hela spåret men gjorde en liten ringning vid återgången men tog upp spåret tillbaka utan hjälp kom till spårslutet där viltdelen (Hjortklöven) låg. Ett mycket duktigt ekepage.

Hund nr 2 var Rambo tog an spårstarten lite försiktigt sedan spårade han på bra men vindade på lite då och då men kom tillbaka till spåret. Gick ua igenom hela spåret hittade viltdelen ( älgklöven) direkt. Med mera spårträning på honom kommer detta bli en bra spårhund.


Hund nr 3 Var den lilla labbe tjejen Viska och hon och matte fick göra debut på ett långt spår i akl och Viska spårade mycket bra fast hon då är i löpen. Hon gick ua igenom hela sitt spår och kom till spårslutet där viltdelen ( älgklöven) låg. Det var en mycket nöjd med trött Viska som gick upp till bilarna med oss.


Sedan tog tjejerna och jag och drack kaffe och fikade och surrade på som vi jämt gör på våra träningar och trevligt har vi i vanlig ordning.


Hund nr 4 var då Frida som skulle gå sitt visningspår med matte Carola Wallstål och visa upp hur en utbildad eftersökshund jobbar på i ett spår. Nu var detta spår fejkat, det skulle vara då en förvirrad skytt ( det var då jag) som ej visste riktigt vad jag hade skjutit djuret. Carola satte Frida i jobbet på att spåra och hon ( Frida) markerade legorna mycket bra som jag hade gjort på morgonen och hon snusade även på en bit päls ( som jag hade tagit upp från viltfrysen och lagt dit) sedan fortsatte hon att spåra. Nu smällde jag av ca 3 skott efter spåret och Frida fixade detta super bra och kom till spårslutet där björntassen låg. Men Frida hon bara luktade på denna björntass och tyckte att den var super äcklig ( he he he). Dom andra hundarna fick lukta ochså på denna björntass och dom tyckte att den var en himmla rolig sak men dom var först lite misstänksamma på detta med sedan gick det bra.

                                                                         Tollaren Sally

                                                          Lilla Duro (han älskade denna björntass)
                                               Lilla Viska ( även hon älskade denna björntass)  

Utbildade eftersökshunden Frida fann sin björntass i spårslutet efter hon hade gått sitt visningsspår med en förvirrad skytt bakom sig ( nu tyckte Frida att denna björntass var super äcklig)


Nu har jag tagit en hel del kort från spårträningen men jag måste bara ha hjälp av min bästa webba för att sätta in dessa kort men dom kommer att komma ut på mina sidor här framöver så det är bara att hålla koll. Kramisar till er alla / Kakan med spårnäsorna

Skapa flashcards