Bölegårdens blogg

Alla inlägg under november 2013

Av Elisabet - 24 november 2013 19:36

 

Emma. K och Kotten kom hem till oss för att visa mig lite övningar när det gäller att träna in sig på klicker. Detta kommer att bli kanon bra men jag behöver träna mig mera på att klicka och ge belöningen till hunden ( Lilly). Men det gick ändå rätt så bra för mig tycker vi men med mera träning så blir detta kanon tror ju jag.

Vi har även passat på att gå in i stugvärmen för att värma oss lite då och då och då passade vi på att dricka kaffe och fika go fika som vi jämt gör på våra trevliga hundträningar.


Som avslutning på denna mycket trevliga dag så fick hundarna apportera. Först ut var lilla Django och han apporterade sin knipa mycket bra och gjorde bra avlämmning till kotten i handen. Sedan var det Mejas tur ( kottens hund) jag la ut knipan och ett gäng dummysar och även hon gjorde ett mycket bra apporterningsjobb med fina avlämmningar till kotten. Sisten ut var då min systerdotter Emma. K och hennes hund Quiros även han fick apportera denna knipa oj vad även han var mallig och stolt. Så nu har vi ett gäng hundar som är mycket nöjda efter denna träningsdag.


Här ser ni ett gäng kort som våran bästa fotograf Emma, K har tagit. Kotten passade även på att ta kort på Quiros när han apporterade fågeln. 

               

Vad som vi är benhård på när vi tränar hund / hundar det är att vi jämt kör på posetivträning och man ska ha kul med sin hund / hundar. Det får ta sin tid det tar innan hunden lyckas vi stressar alldrig på dom.


Tack brudar för en super bra träningsdag med er och det blir jämt mycket skratt och skoj på våra träningar men så ska det vara.


Ni ska ha en bra vecka på er allihopa / Kramisar kakan

Av Elisabet - 16 november 2013 16:14

Ja nu har jag min jobbiga jobbarvecka framför mig men till nästa helg går jag på 3 dagars ledighet och det kommer att behövas.

I torsdags var syrran och emma förbi mig och fikade och vi hade även lite utställningsträning med lilla guldklimpen Django och han var faktiskt himmla duktig på att stå fint, så syrran och emma har jobbat bra med denna träning med den lille. Sedan åkte vi upp i skogen och hade det mycket trevligt med hundarna oj vad dom tycker det är kul att busa i snön dom små liven. Passade även på att träna Lilly på lite lydnad när vi ändå var på gång, sedan körde jag på med utställningsträning med Lilly ochså och det gick över förväntningarna mycket bra.
       

Jag har fått låna hem av min systerdotter Emma träningspapper på olika moment på rallylydnaden så detta kommer att bli en ny erfarenhet för mig så nu kommer jag att plugga in lite moment sedan ska jag få hjälp av emma och kotten ( när tjejerna har tid över) och visa mig hur man ska göra. Tanken är som så att när jag vet ungefär hur man ska träna på denna aktivitet ( måste bara träna med Lilly först) då kommer jag nog att låna svärdottens grandis Rataxen och testa han ochså lite på rallylydnaden.


Man kan faktiskt hitta på många roliga aktiviteter med hunden / hundarna när det är vinter. Det är ju inte så himmla kul om hunden / hundarna ska bara få vara hemma och gå ut bara på sina svängar även dom måste faktiskt få aktivera sig tycker jag.


Ni ska ha det så gott allihopa / Kramisar kakan med spårnäsorna

Av Elisabet - 14 november 2013 09:53

  Oj vad himmla skönt med en ledig dag idag (torsdag) sedan jobbar jag fram tills torsdag nästa vecka och då känner man sig helt slut men man får ta igen sig och vila upp sig sen nästa helg för då går jag på 3 dagars ledighet och det är värt himmla mycket.

Jag vart så himmla glad för jag hittade på en fb sida i morse en tjej som gör dummysar som man kan beställa av och det bästa av allt så är det rätt pris på dom. 

Det kommer nog att bli beställning på detta här framöver ska bara kolla upp med brudarna här hemma i piteå om dom ska beställa ihop med mig dummysar så att man då har ett gäng hemma och på jaktträningarna som vi brukar då att ha.
Nu är det så att just jaktbiten är jag nybörjare på ( men det ska vara första gången någon gång). Nu har ju Uffe tränat jakt mycket för flera år sedan och han gick då även på jaktprov med våran underbara Fanny som ej finns i livet längre, det är många år sedan hon kom upp till hundhimmlen men jag vet då lite i allafall hur man ska jaktträna hund / hundar. Nu har jag och brudarna fått mycket bra hjälp av Irene Johannson som har labbekillen Argo och hon är skitduktig på jaktsidan och den biten så hon är våran mentor på detta.

Jag och syrran kommer att åka iväg på måndagsträningen ( det är då egen träning med hund) nu på måndagskvällen till öjebyn då tar vi med oss lilla Django och glada Lilly ska bli kul att få träffa lite nytt hundfolk där. Det är då ssrk / piteå som har bokat in ridhuset för medlemmarna och det är ju faktiskt himmla bra. Hadde tänkt att även testa lite rallylydnad på Lilly ( nybörjare) har hört av så mycket hundfolk att detta är en himmla kul aktivitet med hunden det också.

Nu slutet av denna månad så kommer vi vara ett gäng glada brudar från piteå som kommer att ha tjejdag med våra hundar uppe i Boden och det kommer att bli super kul detta. Det kommer att surras på mycket, skratta mycket, och fika gott som vi jämt gör och framför allt ska man ha trevligt. Vi som kommer då att åka i väg över dagen är då. Syrran ( Susanne ) + Django
Jag + Lilly
Linda, J + Viska
Emma, K ( min systerdotter)

Ni ska ha det så gott allihopa / Kramisar kakan med spårnäsorna

Av Elisabet - 10 november 2013 18:08

  Igår lördag 9 /11 så hade Emma. K och Kotten fixat så vi kunde träna ute i lokalen på Hundvis och ni brudar är riktiga klippor som fixar så att det blir hundträffar/träningar i en mycket trevlig och varm lokal det ska ni ha en stor eloge för. Nu kom det 2 st nya hundar med sina ägare till denna träning och även dom vart super nöjda över träningen som vi hade då i går.
       
Vi tränade på med lite olika saker och en del tränade rallylydnad, passivitet och lite utställningsträning. Innan vi slutade för dagen så vart det apporterningsträning med fågel den som ville ( det gjorde vi då utomhus).

Valparna var då först ut.
 
Viska startade först med matte Linda och det gick mycket bra tycker jag ( nu var ju Viska så glad och mallig över fågeln så hon ville visa sina hundkoppisar vad hon hade i munnen).
 
Som nr 2 var det lilla Duro och även han apporterade fågeln och kom till matte Carola, W med.
 
Hund nr 3 var då lilla Django och även han apporterade fågeln till matte Susanne.
 
Meja fick ochså som avslutning apportera fågeln hon med oj så glad damen vart när hon kom med fågeln till matte Kotten. Bra jobbat tjejer.

Innan syrran och Emma skulle köra hem mig och Lilly så åkte vi upp till skogen för att släppa dom oj så glada dom var hundarna så med andra ord så var det nog ett gäng med hundar som var totalt slut i gårkväll.

Oj vad det har snöat ute hela dagen idag nu på förmiddagen åkte jag och gubben för att hämta leveransen på apporterningsvilt ( fågel) hos en jägare. Oj villken tur att man har fått tag på en jägare som man kan köpa fågel av det är guld värt. Dessa fåglar ( apporterningsviltet) är av super kvalite så vi är så nöjda så här hemma. Nu vet man vem man ska kontakta när man behöver mera träningsvilt här hemma. Hundfolket som har beställt detta fågel via mig har kommit eftersom och ha hämtat det här hemma hos oss och dom har varit kalas nöjda över hur fina fåglar vi har lyckats att få tag på.

Innan vi åkte hem nu under dagen så passade vi på att åka förbi Jonas och Emma hemma i norrfjärden och drack kaffe där hos dom och åt tårta. Oj vad även gammla Qvinny och snygga Castor älskar när det har kommit snö ute. Men det gör nog Jonas med för nu inväntar nog han bara att det ska kunna gå och köra skoter snart ute ( han blir som ett barn på julafton hi hi hi).

Ni ska ha det så gott allihopa / Kramisar kakan med spårnäsorna.

Av Elisabet - 5 november 2013 19:03

        Så här glada är syrran och emmas hundar när snön har kommit hit upp till piteå.
Även om hundarna börjar att bli gammla så måste dom ochså få busa och aktiveras. Jag brukar tala om för en del hundfolk som då har lite äldre hundar att även om deras hundar börjar att bli lite till åren så år det super viktigt att låta dom få komma ut och röra på sig och inte bara släppa dom lösa på gården ( om man har inhängnad tomt).Tänk gammla Emil är 11 år men han är som en unghund i sinnet den gammla gubben. 

Ha det så gott på er allihopa/ Kramisar kakan

Av Elisabet - 4 november 2013 16:48

Fy bubblan nu börjar vintern närma sig det blir så vansinnit mörkt ute fort nu tyvärr. Man längtar bara tills våren och sommaren då blir det full fart igen uppe i dom stora skogarna när jag och hundgänget tränar på med doggsen och ha det kul.


Nu under vintern kommer min systerdotter Emma, K och Kotten att boka in lokalen ute i Bergsviken hos Hundvis och där kommer vi hålla till och träna ett gäng hundar med lite olika aktiviteter så kontakta kotten om ni är intresserade av att träna hund / hundar med oss. Nu kommer det bara att bli ett max antal hundar åt gången där ute för man kan ju inte heller vara för många på träningen / träningarna. Då delar vi på vad lokalhyran vad det kommer att då kosta. Men ni får hålla koll på Kottens fb sida just om dessa hundträningar som kommer att bli lite då och då nu under vintern.

Nu på lördag ska vi dit ut och träna men det är fullt denna gång. Detta kommer att bli super kul det kommer då vara olika hundraser och även olika åldrar på hundarna, tanken är att man ska träna på det man vill då träna med sin hund ( egen träning).


  Som dom flesta vet så håller jag ju mest på med att utbilda eftersökshundar men nu har jag även blivit så taggad av jaktträningen ( den håller jag på med Lilly). Man kan ju faktiskt säga att jag är som nybörjare på jaktsidan men huvudsaken att man har kul med sin hund / hundar när man tränar dom.


I lördags morse när jag skulle ut till varmgaraget för att kolla upp om viltet ( fåglarna+ kaninen) hade tinat upp för våran träning som vi skulle ha under dagen så snubblade jag då över uffes verktygslåda och landade på alla 4. Ni ska veta att jag sa ett och annat just då ( he he he), där jag låg på golvet så hade jag bara en tanke i mitt huvud jävlar jag har brytit något ben eller handled men som tur var så vart inte det så. Hade tänkt att åka och jobba men jag har så jäkla ont i mitt ben och den är även lite svullen så nu är det vila som är det ända raka för mig.


OBS! Jag håller på att ta upp beställning på apporterningsvilt. Ni kan då beställa via mig. Sista dagen för beställning av fågel ( apporterningsvilt) är då fredagen den 8 november. Det finns dessa fåglar till salu, se nedan. Sjöfågel. Knipor. Gräsänder. När det gäller leverans av detta apporterningsvilt så gäller det kontant betalning direkt till denna jägare. Ska höra med denna kille om man kan träffas här hemma hos mig och uffe då när det blir leverans av detta apporterningsvilt./ Kramisar kakan med spårnäsorna.

Av Elisabet - 3 november 2013 10:13

  Ett super tack brudar för en mycket trevlig spåravslutning som vi hade lördagen den 2 november. Vi träffades här hemma hos mig och uffe först och intog lite kaffe sedan bar det av upp till skogen för här skulle hundarna få ha riktigt kul med bus uppe i skogen och sedan apporterning. Oj vad hundarna busade uppe i skogen man såg på dom att det var himmla kul att få busa och inte bara träna, så vi gick på en liten runda uppe i skgen så att dom skulle få göra av sig med lite energi ( he he he) och det gjorde susen faktiskt innan vi satte igång med apporterningsträningen med dom.
     
Alla hundarna fick apportera vilt det var då fågel och jag hade även en kanin med mig upp men den fick bara Linda, J hund Viska apportera och det gick super bra för henne med detta moment med kaninen ( jag hade då gjort ett slätspår eller vad det heter till henne) och det var en stolt och mallig Viska som kom med kaninen till matte Linda.

   
Jag var även mycket nöjd med Lilly när hon apporterade fåglarna ( nu håller jag faktiskt inte på med den träningsbiten i vanligt fall) men det är som kul att få göra lite annat ochså än att bara hålla på med eftersöksbiten med hundarna.

     
Jag lånade även Irene, J labbekille Argo för även han skulle få apportera hade vi tänkt oss men denna gång var han himmla mattesjuk han ville bara till Irene så då gäller det att spela lite apa uppe i skogen så att hunden / hundarna ska komma med viltet så jag började låta som en fågel och kvacka herrejösses vad brudarna skrattade åt mig och jag sa till dom att just nu är det en mycket hes och konstig fågel som låter uppe i skogen ( hi hi hi) men sablar vad vi hade kul över det igår men Argo kom tillslut med fågeln i munnen men då fick matte gå brevid honom.


Även gamla Emil på 11 år fick apportera dummysar oj vad han tyckte det var himmla kul att göra detta.


   
Susann. R hund Rambo tyckte att fåglarna var bara så super äckliga så dom ville han då inte ta men med mera träning på vilt ( fågel) så kommer då även Rambo nog tycka att detta är himmla kul att få göra.

   
Syrrans lilla labbevalp även han fick testa lite apporterning med fågel, han snusade först men sedan så tog han fågeln runt huvudet och bar den duktiga lilla gubben.


Vill även tacka super duktiga Irene Johansson för träningshjälpen med apporterningen på hundarna du är en klippa uti fingerspetsarna men det vet du ju om redan.


Sedan när vi hade apporterat klart med hundarna uppe i skogen bar det hem till oss för nu var vi super sugna på kaffe och varm glögg med tillbehör, tänk så himmla gott det kan vara när man då har varit ute i ett par timmar och tränat hundar och sedan komma in i stugvärmen och dricka varm glögg, kaffe, fika, käka godis och natulitvis åt vi grillad korv med. På våra träffar så gäller det ej bantning snarare tvärtom vi käkar och ha det mysigt och trevligt och så ska det faktiskt vara när man träffas för att träna hund / hundar.


Det vart även byta hundjulklappar med varanndra oj villka fina nya leksaker alla hundarna då fick. Tänk även lilla jag fick presenter av brudarna som tack för denna säsong, ett super tack än en gång för paketen som jag fick.


Jag och uffe passade ochså att gratta Irene Johansson för hon hade fyllt år för ett tag sedan, och hon hade då fått ett par hemstickade super fina racksockar av oss i present. Tack snälla Ulla, N för du ställde upp med kort varsel och stickade dessa raggsockar till Irene som hon då skulle få av mig och gubben när vi skulle då träffas.


Ni ska ha det så mycket bra alla mina / våra hundvänner/ Kakan med spårnäsorna.

Ovido - Quiz & Flashcards