Bölegårdens blogg

Alla inlägg under januari 2014

Av Elisabet - 17 januari 2014 13:16

  Nu när det är vinter och är kallt ute så hinner man vara lite mera på datorn och fixa och greja på. Jag kom på en sak går här hemma det var att jag fick hjälp av min systerdotter Emma. K att starta upp en grupp och det är då till för dom som är intresserade av viltspår och eftersök oavsett villken nivå man ligger på. Med denna grupp är det då meningen med att man kan stämma träningsträffar, utbyta erfarenheter med varanndra ställa frågor mm..Ni som ochså inte bor här i piteå är varmt välkommna med att komma med i denna grupp som heter: Viltspår och eftersöksintresserade i Piteå med omnejd    
Jag / vi har märkt av i många år att det är tyvärr mycket hundfolk som inte har någon att träna med dom har då oftast fått träna ensamma med sin hund och det är inte så himmla kul att göra det alltid. Så varför inte lära känna likasinnande hundfolk som brinner för intresset för just viltspår och eftersök. Jag kom på att starta upp då denna grupp för att jag kommer ej ha lika mycket tid att ha vissa spårdagar (under helgerna) med start till våren och sent in på hösten för jag / vi måste få mera egen tid av våra hundar här hemma för deras träning som dom då behöver. 

Nu är det väl tänkt att vi kommer att ha en kurshelg för nybörjare under våren/sommaren 2014 men datum för detta är ej bestämmt än men det är bara att hålla koll på våran hemsida här längre framöver där kommer det att bli mera info om denna kurshelg. Det kommer bara att då bli ett begränsat antal platser för vi vill gärna ha tid att lära ut grunderna i viltspåret och hur man ska då träna sin hund / hundar i detta. Denna helgkurs är då till för nybörjare ( akl) vi kommer ej att ta in öppenklasshundar till denna helgkurs. 

Vi kommer ochså att hålla i lite utbildningar i eftersök åt andra hundklubbar som har frågat oss om hjälp med lite saker men ni kommer få mera info om just en av dessa utbildningar här längre framöver. Med andra ord det kommer att bli en mycket rolig och spännande och händelserrik 2014 för oss här hemma i stugan.

Ni ska ha det så gott / Kramisar kakan med flock

Av Elisabet - 15 januari 2014 17:40

 Har funderat på en sak, som jag kommer att testa att göra här hemma på våra egna hundar först. Jag kommer då att göra lite olika doftmarkerningar och en viss doft ska dom markera. Detta kommer jag göra i vanliga krukor här hemma. Det är jämt kul att få testa lite nya saker på sina hundar.
Nu ska jag berätta en stor nyhet tänk jag och uffe kommer att bli farmor och farfar till sommaren!   Och Jonny han blir då farbror fy vad det låter gammalt ha ha ha men det kommer att bli super kul! 


Nu är jag hemma igen för jag har fått rosfeber på min vänstra arm och det ser inte så himmla kul ut men jag hoppas att det vill ge mig sig snart.


Nästa lördag bär det av upp till Boden för norrlabbens inoffutställning nu kommer vi ligga på hårdträning inför kommande utställningar. Men om jag ska vara ärlig så är det mycket roligare att tävla med sin hund/hundar än att åka i väg på utställningar. Det är ändå rätt dyrt om man ska iväg och ställa ut hund/hundar och jag och många till tycker att vi får mer valuta av pengarna när man går på prov i stället.

Ni ska ha det så gott allihopa/ Kramisar kakan med flock

Av Elisabet - 11 januari 2014 12:15

Nu är både min man Uffe och våran mycket goa vän Carola Wallstål godkända eftersöksjägare inom NVR norrbotten ( Nordiska viltolycksrådet). Så nu till våren och så länge man kan så blir det specialträning i spåreriet för hundarna som vi kommer då att använda till praktiska eftersök. Dessa hundar kommer då att bli, se nedan.
Lilly ( Labrador)
Gloria ( Karelisk Björnhund) dessa hundar är då våra egna.
Carola W kommer då att använda sin labbetjej som heter Frida ( det är då Lillys kullsyster).

                                                                      Lilly


                                                                            Frida


                                                                             Gloria

Skulle vara super kul att få lära att känna mera eftersöksjägare inom NVR norrbotten så att man kunde ganske träffas och prata hund+ hundträning och även hur det har då gått på dom tidigare praktiska eftersöken som man då har gjort.

Vi kommer att kontakta en som vi kommer då att beställa hem eftersökssaker som man ska ha med sig när det blir dax att åka ut på jobb uppe i skogarna.


Ha en bra helg på er allihopa / Kramisar kakan med flock.                                                                                                                                                                                                             


Av Elisabet - 3 januari 2014 10:11

Under hösten så har uffe varit ute på älgjakt med Gloria ( karelan) det har faktiskt gått bra för dom att jaga ute på öarna och Gloria är vi mycket nöjda över som älghund.
 
     
 
Vi har även hunnit att åka ut till en mycket go bekant till oss som heter Irene Johansson hon och hennes djur bor då lite utanför Älvsbyn i byn där dom bor heter det Boviken. Oj så vackert det är där ute så skulle man faktiskt villja bo det skulle passa mig och uffe alldeles utmärkt. När vi då var ut till Irene i sommras då fick min systerdotter Emma. K testa sin hund Quiros i fårvallning oj vad himmla kul det var att få se detta. Och i vanlig ordning så åt vi mycket gott och tränade hundarna med lite av varje det var då. Fårvallning, björnspår och vattenapporterning. Det var en toppendag som vi hade där ute tack alla inblandade!

   
Under höstens älgjakt så hade jag och min spårkollega Kotten bokat in en dag med lite hundfolk för spårträning här hemma i byn. När vi hade hjälpt åt att lägga ut spåren till varanndra så ringde det i kottens mobil det var en jägare som ville att hon skulle komma ut med sin hund Meja för praktiskteftersök sagt och gjort hon åkte i väg på detta eftersök. Sedan ringde min mobil och dom ville då ha hjälp av mig och en eftersökshund då tog jag Argo ( Irene Johannsons hund) för skytten ville då dubbelkolla så inte älgen låg och hade ont ( dom trodde i detta jaktlag att älgen var skadeskjuten). Men så var inte fallet. Jag selade på Argo och tog på spårlinan och skytten följde med oss upp i skogen men hunden markerade men vi hittade ej igen älgen så den hade då klarat sig.


Min systerdotter Emma. K och Kotten har varit super duktiga med att träna sina hundar på rallylydnad och dom har även varit i väg på rallylydnadstävlingar och det har gått super bra för brudarna och deras hundar. Bra jobbat Emma, K och Kotten.

Så nu ser man bara framimot detta år 2014 med alla roliga aktiviteter, prov+ tävlingar och givetvis dom kommande eftersöksträningarna (viltspåret) som man kommer att ha med hundarna.

Här kommer det lite mera bilder på doggsen:
                      

Nu orkar jag faktiskt inte skriva något mer för det har blivit en hel del under resumen 2013. Det kan bli hur långt som helst för vi har haft så himmla kul på våra hundträffar mm men detta får duga tycker då jag. / Kramisar till er alla från kakan med flock

Av Elisabet - 1 januari 2014 18:36

Oj vilket roligt och händelserikt år det har varit under år 2013! Man har både träffat nytt roligt hundfolk och gammalt hundfolk med förstås och himmla kul har vi då haft!

 
Under våren hade jag och min man Uffe en eftersöksutbildning. Detta var då bara 1 dag som vi hade detta. Vi hade då bjudit in en polis från Piteå som har hand om jakt och viltolyckor här runt norbotten så hade vi föreläsning här hemma hos mig och uffe först. Sedan åkte vi upp till skogen så att en del hundförare skulle få gå på lite provspår, en del gick det mycket bra för och andra gick det inte så himmla bra för så efter hundägarna hade gått dessa spår tog vi och gick igenom hur man skulle då träna hunden / hundarna i eftersök. Vi grillade korv och fikade ochså så detta var en kanon dag med hundförana och dom var super nöjda efter denna dag med både föreläsning och sedan fick dom gå spår med sina hundar.


Jag har också då fått lära känna mycket gullit hundfolk både från Luleå och Boden och även här i piteå med. Så en del av dessa hundekepage har jag hjälpt till med att utbilda till bra eftersökshundar så jag är mycket nöjd över detta. Men som jag brukar att säga till hundfolket som vill ha hjälp i spåreriet det är att man måste även ha EGEN TRÄNING AV SIN HUND/HUNDAR för jag har ej alltid tid att hjälpa till. Men jag ställer upp förstås så långt jag har möjlighet och kan.

   
Har även gått på ssrk/ piteås fasta viltspårsprov med 2 hundar, det brukar klubben ha sista helgen i Maj månad. Jag startade då upp våran Lilly och hon fick då ett 2- pris i öppenklassen men jag vart nöjd över denna pris valör på henne i allafall. För just denna dag som vi gick provet som ssrk / piteå hade då var det en super varm dag.

Jag har även fått äran att låna svärdottens hund Rataxen det är en Grand danois för att träna upp honom i viltspåret och han vart då godkänd på detta prov. Har även startat Rataxen i öppenklassen under sen sommaren och då fick han ett 2 - pris på det rörliga viltspårsprovet som vi då gick på. Denna hund är ochså super kul att träna med han tycker att det är så himmla kul att få jobba på uppe i skogen och ha kul.
 

   
Sedan under sommaren har jag haft vissa spårdagar som hundfolket har fått komma till mig för att träna sin hund / hundar har även visat dom vad dom ska tänka på när dom tränar sin hund för oftast är det ju hundföraren som gör fel när det ska tränas.

 
Under hösten så frågade jag en mycket go vän till oss som heter Carola Wallstål ( hon har då Lillys kullsyster) om hon ville testa ett spår med Frida med olika svårigheter och flera skott efter detta spår det skulle likna ett eftersök och Carola och Frida ställde upp då på detta. Jag fick då godkänt av Carola på detta spår som jag hade då gjort ( elitspår). Så jag är då så himmla glad att Carola ställer upp med Frida för att testa nya saker i spåreriet. Sedan lite senare under hösten hade jag då gjort ett fejkat björnspår och även denna gång fick Carola gå med Frida det gick super bra men när Frida kom till spårslutet så vart hon mycket fundersam över varför det inte var en klöv för nu var det en björntass som låg där.


Har även hunnit att följa med lite hundfolk som jag har hjälpt till i spårträningen med när dom har anmält sina hundar på rörligt viltspårsprov ( man känner sig som en liten mamma ibland) och även där har både hundförana och deras hundar gått bra på sina spårprov.

   
   
Jag har ju som börjat med apporterning här hemma men jag är som nybörjare på just detta men skit kul är det att träna hund på jaktbiten. Men jag har mycket att lära mig än som jag brukar att säga till hundfolket man blir alldrig fulllärd på något. Vi brukar då ha super kul när vi tränar hundarna. Nu håller jag på med Lilly på detta och hon är faktiskt himmla duktig tycker jag.
 

 
Syrran ( Susanne) har ju skaffat sig en liten labbevalp nu i sommras oj vad han är en glad kille lille Django. Vi har både hunnit med lite spårträningar på honom under hösten och han har även fått testa apporterning både med dummysar och fågel och han är en mycket duktig labbekille.

Så tilll våren blir det fullt upp med träningar mm men super kul kommer det att bli. Nu håller vi även på att appoterningsträna hundarna ute för det kan man ju faktiskt även göra fast det är vinter.
 
Har varit ute på utställning med Lilly nu i oktober som ssrk hade uppe i Boden. Uffe fick ställa ut henne då för det var min jobbar helg denna helg så jag var tvungen att vara hemma. Hon fick rätt så bra kritik och pris har jag för mig ( har lite svårt att hålla koll på allt). Våran andra svärdotter Emma, N hon och Jonas var ochså upp och ställde ut labbarna denna lördag uppe i Boden. Lilla Castor gick i valpklass 2 och Qvinny i veteranklassen men tyvärr kmmer jag ej ihåg deras resultat ( mitt mjinne är lite dåligt ibland).


Här kommer det lite bilder från våra träningar mm under 2013:
   
 
              
     
 
 
Nu under detta år 2014 kommer det att bli många nya utmaningar med nya möjligheter både på prov och träningar!

Ha det så gott allihopa / Kramisar kakan med flock.

Ovido - Quiz & Flashcards