Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 6 april 2014

Av Elisabet - 6 april 2014 08:47

Igår lördag hade vi träning här hemma i byn av ett glatt gäng hundar med sina hundägare. Jag hade först på förmiddagen lagt ut ett träningsspår (viltspår) till Django med flera vinklar och lite blod. Sedan åkte jag hem och inväntade syrran och emma med hundarna. När dom kom sen på eftermiddagen, så åkte vi upp till spårskogen på en gång så att Django skulle få gå sitt spår.

Django tog spårstarten på en gång och gick klockrent igenom hela sitt spår och fann älgklöven i spårslutet så det var en överlycklig hund med matte Susanne som höll i spårlinan. När vi var på väg tillbaka till bilen sa syrran till mig att hon tänkte på vad jag har talat om för henne hur man ska göra när man då tränar i viltspåret, så även hon är en superelev. Nu har dom fått hemläxa av mig så det ska tränas i spåreriet under veckan sedan nästa helg kommer dom få gå ett spår för att jag ska se om dom har gjort sin uppgift. Ja ni ser där jag är en hård lärare he he he ( nej det är jag faktiskt inte) men det är kul när hundfolket lyssnar och vill lära sig det jag säger till dom hur det ska göras med träningarna.


Sedan tog vi och drack kaffe och fikade ett tag inne i stugvärmen, nästa träningspass var då lydnad och passivitet det gjorde jag och syrran med Lilly och Django . Kotten och Emma K tränade rallylydnad. Oj vad dessa brudar är duktiga på detta. Ett super tack till kotten för att hon påminde mig och syrran på vad man ska tänka på när man tränar lydnad mm ibland glömmer även jag en del saker.


Det är mycket hundfolk som vi känner som brukar att tala om åt mig att hur hinner du med allt kakan jo man hinner om man bara vill och ibland så är man ju faktiskt tvungen att priviotera en del saker. Har även sagt till åt en del hundfolk att man kan ju inte bara ta imot allt man måste även ge något tillbaka ochså och det har jag faktiskt sett när det gäller i spåreriet när hundfolket vill då ha hjälp. Man blir så uppskattad och dom är så himmla super nöjda och även hundarna med.

Nu har jag inte tid att skriva mera men ni ska ha det så gott allihopa / Kakan med spårnäsorna

Ovido - Quiz & Flashcards