Bölegårdens blogg

Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Viltspårskurs!

Av Elisabet - 21 juli 2014 20:02

Nu i helgen som varm hade jag och Uffe våran privata viltspårshelg (eftersök)! Det var då till för både dom i akl (nybörjare) och även dom i öppenklassen (mer erfarna). På lördagsmorgonen samlades vi här, hemma hos oss först. Då gick vi i genom med hundägarna vad dom skulle tänka på och även hur dom ska träna sin hund i viltspåret. Dom fick också berätta vad dom hade för hund och vad dom hade gjort tidigare med sin hund/hundar. Sedan bar det av upp till spårskogen!

Dag 1 (Lärdag) Jag och Uffe hade då delat in dom i 2 st grupper. Uffe åkte i väg med sitt gäng och jag hade mitt gäng.
Först ut var en hundägare med deras lilla supersöta älghundsvalp på 13 veckor (tror jag att den var). Det vart då ett litet valpspår en raksträcka med en vinkel och där låg klöven. Lilla valpen fick då sitta vid skogskanten med husse för att se när matte och jag la ut detta lilla valpspår, till denna söta bedårande lilla älghund. Spåret fick ligga ute ett tag sedan vart det att gå med husse och valpen i detta spår. Nu måste man leka fram och berömma himla mycket med en liten valp när den ska tränas in på något nytt. Med hjälp av oss kom lillan till spårslutet där älgklöven låg. Oj så överlycklg hon vart den lilla! Med mera träning så kommer denna valp bli en mycket lovande spår/älghund uppe i skogarna, men det är som vi har talat om för hundägarna hela helgen, man får inte en bra spårhund om man inte tränar dom! Man måste ligga i med sin träning i spåreriet om man vill ha en bra hund/hundar.


Sedan tog Uffe sitt hundgäng på sina spår och jag mitt hundgäng i sina spår.
  Vi måste då berömma alla hundägarna som var hos oss på kurs hela helgen! Ni har gjort ett toppenjobb med era hundar hela denna helg, trots att det har varit super varmt ute! Mycket bra jobbat på er alla inblandade! Förhoppningsvis så kommer vi få se hela detta hundgäng på viltspårsprov här framöver.


Dag 2 (Söndag) då bytte jag och Uffe lite hundar med varandra och även då gick det mycket bra för hundarna trots värmen! ETT STORT FÅNG RÖDA ROSOR TILL DETTA HUNDGÄNG! DOM HADE TAGIT MED SIG VATTEN OCH VATTNAT PÅ SIN HUND EFTER SITT SPÅR UNDER HELA HELGEN för detta är super viktigt att tänka på när det är sommar och varmt ute! VATTNA PÅ HUNDEN! GLÖM EJ BORT DETTA!

Även igår, efter dagens slut så samlades vi allihopa för att prata om hur hundägarna har tyckt att sin hund/hundar har gått i sina spår. Vi sa även vad en del måste tänka på när det gäller spårträningar.

Vi fikade och drack kaffe+ dricka och hade det så super mysigt bland alla blindingar uppe i skogen.

Har även tagit kort från söndagens kursavslutning. Dessa kort kommer också att komma ut på min bloggsida. Ska se om vi hinner kanske göra detta nästa helg. Jag brukar få hjälp av min bästa webba till att göra detta det är då min systerdotter Emma K, hon är en klippa uti fingerspetsarna för hon ställer upp och hjälpa gammla moster hi hi hi.

Har ej tid att skriva mera men ni ska ha det så gott allihopa i sommarvärmen / Kakan med spårnäsorna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 22 september 2015 12:56


Nu är det dax för lite uppdatering på min bloggsida! Det var länge sedan jag skrev i min blogg, men jag har varken haft tid, ork eller lust. Men så kan det vara ibland. Vi har haft mycket träningar med hundarna här hemma i stugan och himmla kul är ...

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.   Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har va...

Av Elisabet - 24 juni 2015 09:49


Vilken sommarvärme vi har fått! Nu ska man ej klaga på värmen som har kommit, man får ta tillvara varennda minut av det. Men hundarna kan förstås tycka att det är lite jobbigt att vara ute så då får det bli promenader tidigt på morgonen eller senare ...

Av Elisabet - 21 juni 2015 12:27

Silverstjärnans Zsa-Zsa "Qvinny" f.2005-02-23 d.2015-06-20 Våran älskade Qvinny finns inte hos oss längre hon vart akut sjuk på fredagskvällen. Hon vart bara sämre och sämre. Igår morse så ringde vi upp till Gammelstads Djursjukhus och vi fick komm...

Av Elisabet - 1 april 2015 20:27

Det är så underbart när våren är på gång fast vi fick snö här hemma i piteå men det tinar nog bort rätt så fort hoppas då jag. I lördags så fick Melissa gå ett lite längre valpspår (viltspår) uppe i skogen. Jag har hittat lite ställen där man kan t...

Skapa flashcards