Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 24 juli 2014

Av Elisabet - 24 juli 2014 09:27

Vi hade vattenapporteringsträning igår kväll, med ett gäng glada brudar (hi hi hi). Uffe fick ro båten och kasta ut både fågel och dummysar till hundarna och alla som var med igårkväll på denna träning var himmla duktiga med sina hundar!


Uffe och jag kom dit ut där vi skulle då träna vattenapporteringen lite tidigare än dom andra. Så vi tog oss kaffe och fika. Sedan sa jag till Uffe, att nu sätter vi igång Lilly med lite apporteringsjobb innan dom andra hinner komma. Uffe bar lådan med fåglarna och dummysarna ner till båten, sedan tog han och rodde ut. Jag gick med Lilly ner till strandkanten för att hon skulle få se när Uffe skulle slänga ut både fågel och dummysar. Hon släppte inte husse med blicken (här var det en brud som bara var så sugen på att simma ut och apportera he he he) och när jag då fick ögonkontakt med Lilly så körde jag ut henne för att hämta in detta åt mig. Hon var faktiskt himla duktig på detta och avlämmningarna till mig gick super!

När jag tränar Lilly på apportering, så brukar jag tänka på vad vi hade lärt oss när vi gick kursen för nybörjare. Vi som gick denna kurs är då så himla glada över våra kursledare som visade oss mycket bra knep och inlärningar! Ett super tack ska faktiskt Susann Nilsson (Öjebyn) och Anna- Maria Lundström ha för kursen dom hade tidigare i sommar!


Det var även en tjej till där igårkväll med sin flatkille Knut. Även dom hade också gått nybörjarkursen med mig och Lilly tidigare i sommras. Oj vad dom har blivit duktiga både Knut och matte i apporteringen! Både på land och i vatten!


Hade faktiskt först tänkt att träna fält, linjetag m.m igår, men det är ju så sabla varmt ute så då vart det bara vattenapportering och även ett litet linjetag med fågel eller dummys till den som ville.


Efter vi hade tränat hundarna klart så tog vi och surrade och hade det mycket trevligt med andra ord! Det var en toppen kväll igår för att träna hundarna! Tack så himmla mycket alla inblandade som var med oss och tränade igårkväll! / Kakan och Uffe.

Ovido - Quiz & Flashcards