Bölegårdens blogg

Alla inlägg den 10 juli 2015

Av Elisabet - 10 juli 2015 10:42

Herrejösses vad det har regnat här i Piteå en längre period, men det är bara göra det bästa av saken fast det inte är toppenväder ute.
 
Vi har haft fullt upp här hemma, dels har gubben dömt ett stort antal hundar på rörliga viltspårsprov, det har varit jobbit men skit kul! Håller även på att träna våra egna hundar här hemma i viltspåret för fulla muggar och man blir så glad när man ser resultat på dom efter alla timmar man lägger ner på träning i eftersök.

Lilla Rocky har jag både utökat spårets längd och tid. Melissa har kommit lite längre fram i sin eftersöksträning och där har jag på henne olika liggtider för hennes träningspår. Ibland blir det bara ett par timmar och ibland får spåret till henne ligga ute över natten.

Igår (torsdag) var det en tjej som kom ner till Piteå med sina 2 hundar. Skulle kolla upp dom i viltspåret och när det vart Melissas tur att gå sitt spår, så bad jag denna hundägare att gå en bit bakom oss med en av sina hundar, för även detta moment måste hundarna lära sig in på om man ska ha dom till praktiska eftersök. Melissa gick bara till detta hundekipage 2 gånger, men jag sa till henne bara -Nej sedan -spåra och då fortsatte hon sitt spårjobb till spårslutet där älgklöven låg.
Även Lilly håller jag igång med spårträningarna och även där har vi en hund som älskar att få jobba.
Man blir så glad när man ser hur nöjda och trötta hundarna blir av träningspassen uppe i skogarna.

Nu till lite annat.
Vi var upp till Sjulnäsutställningen här i Piteå söndagen den 5 Juli för att ställa ut hundarna.

Melissa gick då i valpklass och där vart hon placerad som 2:a med Hp.
Lilly hade vi anmält till öppenklassen och där fick hon bara VG. Det är bara att säga jasså. Man har varit lite bortskämd med hennes utställningsresultat tidigare. Nu har vi minkat ner himla mycket på utställningsbiten här hemma dels har det blivit himla dyrt mm. Jag personligen tycker att det är roligare att gå på prov med hundarna och där får dom jobba mm.
   
Nu har jag ej tid att skriva mera. Men ni ska ha det så gott allihopa / Kakan med flock.

Ovido - Quiz & Flashcards